Amor, pulsión y deseo en el ciclo de Antoine Doinel, de la filmografía de François Truffaut
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2013Metadata
Show full item recordSummary
El objetivo general de la presente investigación fue el de analizar desde el Psicoanálisis el ciclo de películas de la vida de Antoine Doinel (personaje protagónico), dirigidas, escritas y producidas por François Truffaut. El objetivo específico fue el de descifrar en las películas, las articulaciones entre los objetos de amor, de pulsión y de deseo y su relación con el sujeto (el protagonista). Se hizo uso en el análisis no solo de la narración de los films, sino también del lenguaje cinematográfico (la representación). A través del análisis se explica cómo la relación de Antoine con su madre le generó una angustia hacia lo femenino y la consecuente escisión de los objetos de amor y pulsión en su vida amorosa. Al final del ciclo, Antoine logra resolver el duelo por su madre y consolidar la escritura como sublimación, lo que también hace posible darle una salida airosa a su vida amorosa, pues logra unir pulsión, deseo y amor en una única mujer. En un capitulo adicional, se realizó un breve recuento histórico del estudio de la teoría del cine desde el Psicoanálisis.Summary
Abstract. The general objective of this thesis was to analyze from the Psychoanalysis point of view the movies cycle about Antoine Doinel life, directed by François Truffaut. The specific objective was to decipher in the movies the links between the object of love, drive and desire and its relation to the subject (the protagonist). The analysis was done not just taking into account the narrative of the films but also the cinematic language. The results of the analysis explain how Antoine's relationship with her mother caused his distress to femininity and the consequent division of objects of love and drive in his love life. At the end of the movies cycle, Antoine manages to solve the mourning for his mother and strengthen writing as sublimation, which also makes it possible to give a graceful exit to his love life by being able to unite love, drive and desire in one woman. In an additional chapter, a brief review was done about the history of the study of film theory from psychoanalysis point of view.Keywords
Psicoanálisis ; Cine ; Deseo ; Pulsión ; Amor ; Sublimación ; Duel duelo ; François Truffaut ; Antoine Doinel ; Análisis del films ; Psychoanalysis ; Films ; Desire ; Drive ; Love ; Sublimation ; Mourning ; François Truffaut ; Antoine Doinel ; Analysis of films ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit