Propuesta de intervención didáctica mediada por TIC para contribuir al proceso de enseñanza de la física (Leyes de Newton) en el grado décimo de la Institución Educativa Rural Porcesito (Porce - Santo Domingo)
Cargando...
Archivos
Autores
Hinestroza Palacios, Marbin Said
Director
Tipo de contenido
Document language:
Español
Fecha
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Resumen: este trabajo presenta inicialmente una oportunidad para la utilización de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) entorno a un conjunto de secuencias didácticas que abordan uno de los temas cruciales en la enseñanza media, “las leyes de Newton”. Para dar fundamento a la construcción de las secuencias didácticas, se realizó un pequeño rastreo de trabajos similares, destacando metodología y resultados obtenidos. Además se retomaron elementos de la teoría del aprendizaje significativo de AUSUBEL los mapas conceptuales de NOVAK y GOWIN, pasando a una breve definición de conceptos relevantes como lo son: (las leyes de Newton, Fuerza, Masa, Aceleración, TIC, Simulación, Didáctica, Educación, entre otros). Las secuencias didácticas se condensaron en formatos que especifican objetivos, recursos e instrucciones. Estas secuencias didácticas se implementaron con 17 estudiantes del grado Décimo de la Institución Educativa Rural Porcesito (I.E.R.P) ubicada en el municipio de (Santo Domingo – Antioquia). Como resultado de la implementación de las secuencias didácticas se observó una mejor asimilación de conceptos iniciales y se evidenciaron desempeños significativos en la mayoría de los estudiantes, estos desempeños se midieron tomando como referente la escala de valoración emitida por el MEN (MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL DE COLOMBIA) en el decreto de evaluación 1290 de 2009
Abstract: this work first presents an opportunity for the use of information technology and communication (ICT) around a set of didactic sequences, which address one of the crucial issues in secondary education "The Newton’s laws". To give substance to the construction of the didactic sequences, we performed a similar job tracking small, emphasizing methodology and reached results. Besides this the other elements were got of meaningful learning theory of Ausubel, Novak and Gowin concept maps, passing a brief definition of relevant concepts such as: (Newton's laws, force, mass, acceleration, ICT, Simulation, Teaching , Education, etc.). The didactic sequences were condensed into formats that specify objectives, resources and instructions. These didactic sequences implemented with 17 Tenth grade students from the Rural School Porcesito located in the municipality of (Santo Domingo - Antioquia). As a result of the implementation of the didactic sequences showed a better assimilation of initial concepts and demonstrated significant performance in most students, these performances were measured taking as reference the rating scale issued by the MEN (MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL) in assessment Decree 1290 of 2009
Abstract: this work first presents an opportunity for the use of information technology and communication (ICT) around a set of didactic sequences, which address one of the crucial issues in secondary education "The Newton’s laws". To give substance to the construction of the didactic sequences, we performed a similar job tracking small, emphasizing methodology and reached results. Besides this the other elements were got of meaningful learning theory of Ausubel, Novak and Gowin concept maps, passing a brief definition of relevant concepts such as: (Newton's laws, force, mass, acceleration, ICT, Simulation, Teaching , Education, etc.). The didactic sequences were condensed into formats that specify objectives, resources and instructions. These didactic sequences implemented with 17 Tenth grade students from the Rural School Porcesito located in the municipality of (Santo Domingo - Antioquia). As a result of the implementation of the didactic sequences showed a better assimilation of initial concepts and demonstrated significant performance in most students, these performances were measured taking as reference the rating scale issued by the MEN (MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL) in assessment Decree 1290 of 2009