Resolución de problemas geométricos en el aula usando el método de análisis y síntesis
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2013Metadata
Show full item recordSummary
Resolución de problemas geométricos en el aula usando el método de análisis y síntesis. Una propuesta de aula que desde la resolución de problemas geométricos usando el método de análisis y síntesis, mejora la comprensión de lo que es área y consolida una estrategia para calcular el área de figuras rectilíneas al rectangularizarlas. Rectangularizar es encontrar un rectángulo de igual área que la figura dada. El rectangularizar, nos parece un recurso heurístico más potente que cuadrar, método usado antiguamente para calcular el área de figuras, pues es más asequible a los escolares que en general tienen escasa formación geométrica. Esta propuesta aporta elementos conceptuales y procedimentales que posteriormente facilitaran la comprensión del álgebra, la trigonometría y el cálculo infinitesimal.Summary
Abstract. Solving geometrical problems in the classroom by means of the analysis and synthesis method. Starting from the resolution of geometrical problems and by using the analysis and synthesis method, this classroom proposal allows students to better understand the concept of area while at the same time consolidating a strategy to caculate the area of rectilinear figures by rectangularizing them. Rectangularizing, i.e., finding a rectangle whose area is equal to the one of the figure given, is a heuristic resource we consider more powerful that squaring, the method formerly used to calculate the area of figures, as it is more accessible to students who in general have poor geometrical education. This proposal contributes conceptual and procedural elements that will later on facilitate the comprehension of algebra, trigonometry and inifinitesimal calculus.Keywords
Resolución ; Problemas ; Análisis ; Síntesis ; Método ; Área ; Descomposición ; Resolution ; Problems ; Analysis ; Synthesis ; Method ; Field ; Decomposition ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit