Estrategia de aula para la enseñanza del concepto ambiente y sus dimensiones desde la pedagogía Muiskanoba
Cargando...
Archivos
Autores
Director
Tipo de contenido
Document language:
Español
Fecha
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Esta propuesta de aula se basa en la pedagogía MuisKanoba que nació en la zona muisca del Tequendama y rescata las prácticas ancestrales de sus pobladores y toma como espacio de aprendizaje el territorio y hace posible dinamizar y enseñar el concepto de ambiente, el cual entrelaza las dimensiones biofísica, social, cultural y política del contexto en el que se desarrolla el individuo; promoviendo así la adquisición de una conciencia para la conservación, protección y mejoramiento del ambiente, el respeto por la vida en cualquiera de sus formas y la defensa del patrimonio cultural de la Nación. La escuela está llamada a adoptar propuestas desde las potencialidades del territorio, entendiendo cuáles son sus dinámicas culturales, apropiando y difundiendo sus tradiciones, esas, que también son nuestras, que nos arraigan al territorio y nos invitan a generar soluciones apropiadas para la localidad.
Abstract. This proposal is based on classroom pedagogy MuisKanoba born in the Muisca area rescues Tequendama and ancestral practices of its people and takes as learning space and enables the territory energize and teach the concept of environment, which intertwines the dimensions biophysical , social, cultural and political context in which the individual develops , thus promoting the acquisition of awareness for the conservation, protection and improvement of the environment, respect for life in all its forms and protection of cultural heritage of the Nation. The school is called to adopt proposals from the region's potential, their own cultural understanding what dynamics are appropriated and spreading their traditions, those which are also ours, rooting us to the territory and invite us to generate locally appropriate solutions.
Abstract. This proposal is based on classroom pedagogy MuisKanoba born in the Muisca area rescues Tequendama and ancestral practices of its people and takes as learning space and enables the territory energize and teach the concept of environment, which intertwines the dimensions biophysical , social, cultural and political context in which the individual develops , thus promoting the acquisition of awareness for the conservation, protection and improvement of the environment, respect for life in all its forms and protection of cultural heritage of the Nation. The school is called to adopt proposals from the region's potential, their own cultural understanding what dynamics are appropriated and spreading their traditions, those which are also ours, rooting us to the territory and invite us to generate locally appropriate solutions.

