Liderazgo transformacional docente en la Universidad Nacional de Colombia
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2014-06-26Metadata
Show full item recordSummary
Resumen: Con el objetivo de caracterizar el liderazgo transformacional en los docentes de la Universidad Nacional de Colombia sede Medellín de acuerdo a la percepción de los estudiantes de pregrado, se realizó una investigación descriptiva de tipo cualitativo – cuantitativo dado las particularidades de los atributos de las variables. Se hizo un estudio de caso que permitió visibilizar hallazgos sobre las interacciones y la percepción de los estudiantes en relación con el liderazgo docente. Fueron aplicadas 155 entrevistas a estudiantes con un avance superior al 70% en el programa curricular inscrito en donde se concluyó que el liderazgo docente busca el desarrollo y crecimiento de los estudiantes desde su acción pedagógica, orientando y comunicando, generando compromiso con los objetivos y actuando de manera que puede ser catalogado como un modelo para los estudiantes.Summary
Abstract: In order to characterize the transformational leadership on teachers of the Universidad Nacional of Colombia at Medellin according to the perception of undergraduate students, a descriptive – quantitative study was conducted given the attributes of the variables. A case of study was made and findings which gave some insight on the interactions and perceptions of the students regarding teacher leadership. 155 surveys were applied to students with a 70% superior advancement in the curriculum, where it was concluded that teacher leadership seeks the development and growth of students from the educational scene, guiding and communicating, generating commitment to the objectives and acting so that it can be cataloged as a model for students.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit