Piso térmico páramo: una propuesta didáctica para promover su conservación en cursos de secundaria
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2014Metadata
Show full item recordSummary
Este trabajo presenta una propuesta didáctica que tiene como objetivo promover la conservación del ecosistema páramo en estudiantes de secundaria del Liceo El Gran Virrey. Se considera un estudio de caso realizado en el páramo de Cruz Verde y parque ecológico Matarredonda, ubicado al oriente del departamento de Cundinamarca, en el kilómetro 16 vía Choachí – Bogotá y con aplicación de la metodología de aprendizaje con base en la resolución de problemas (ABP). La construcción de la propuesta se realizó en cuatro pasos: en primer lugar se elaboró un estudio teórico sobre el ecosistema, luego se realizó un estudio teórico sobre el aprendizaje basado en la resolución de problemas como herramienta pedagógica, después se efectúo una visita ecológica al páramo de Cruz Verde y al Parque Ecológico Matarredonda con el propósito de realizar el estudio de caso y por último se realizó la propuesta didáctica. El resultado es una herramienta valiosa para promover en los mencionados estudiantes los conceptos relacionados con la conservación del ecosistema páramo que rodean la ciudad de Bogotá.Summary
Abstract. This work is oriented to prepare a pedagogical proposal for the high school late grades students from the Liceo el Gran Virrey, in order to help them to learn the basic concepts of preservation and conservation of the “paramos” ecosystem, based on the learning by solving problems method (LSPM). This proposal is a study case did the Páramo de Cruz Verde and Matarredonda Ecologic Park located at Km 16th in the Bogota-Choachí way at the east of the Cundinamarca Province, Colombia, with the application of the learning by solving problems method. This work was developed in four steps: at first, a theoretical study of the ecosystem and then a conceptual review of the pedagogical method; after it, with one group of students it have done a visit to the said place, in order to get data and some tools for its general characterization from different points of view. The mail goal of the visit was to help the group to the proposal´s enrichment and to identify the main social and biological problems that are occurring there. As a result it was gotten a valuable tool to promote in the high school students, the conceptual bases of preservation and conservation of the paramos, that surrounding the Bogota City.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit