Enseñanza-aprendizaje del concepto de bacteria en estudiantes de segundo de primaria de zona rural
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2014Metadata
Show full item recordSummary
En esta investigación se presenta los modelos explicativos y los obstáculos frente a la enseñanza- aprendizaje del concepto de bacteria en estudiantes de segundo de primaria de la Institución Educativa Juan Crisóstomo Osorio del municipio de Aranzazu (Caldas). Se partió de las ideas previas de los estudiantes para identificar los modelos explicativos del concepto bacteria y los obstáculos del aprendizaje frente a este concepto; finalmente se pasó a la elaboración de la unidad didáctica en la que se incluyeron actividades que promueven el desarrollo de la metacognición, la autorregulación y monitoreo, para generar en los estudiantes un aprendizaje en profundidad que les permita resolver problemas cotidianos en diferentes contextosAbstract
In this research presented the explanatory model and the obstacles in front of the teaching-learning of the concept bacteria in second grade students from the educational institution Juan Crisóstomo Osorio in Aranzazu (Caldas). It was assumed from the previous ideas of the students to identify the explanatory models of the bacteria concept and learning barriers in front of concept; finally we moved on to the development of the teaching unit in which were included activities that promote the development of metacognition, self-regulation and monitoring to generate in students a depth learning that allows them to solve everyday problems in different contextsKeywords
Bacteria ; Modelo explicativo ; Obstáculos ; Ideas previas ; Unidad didáctica ; Metacognición ; Microbiología - enseñanza primaria - Caldas (Colombia departamento) ; Biología - enseñanza ; Bacteria ; Explanatory model ; Obstacles ; Previous ideas ; Teaching unit ; Metacognition ; Microbiology - education, primary - Caldas (Colombia : department) ; Biology - study and teaching ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit