Representación irónica de grandeza y pequeñez en relatos de hombres y de mujeres
Author
Type
Artículo de revista
Document language
EspañolPublication Date
2005Metadata
Show full item recordSummary
Con el fin de explorar nuevas formas en las cuales algunas autoras logran una inversión irónica y feminista de la valoración social hacia lo grande y lo pequeño, se analizan algunos aspectos de cuatro relatos hispano- americanos, comparando el cuento de María Luisa Bombal, «Trenzas» (1940), con «Pierre Menard, autor del «Quijote» (1939), de Jorge Luis Borges, y el relato de Clarice Lispector, «La legión extranjera» (1971), con «Muerte constante más allá del amor» (1970), de Gabriel García Márquez. Se emplean las categorías para el análisis del discurso irónico planteados por Oswald Ducrot en Polifonía y argumentación.Summary
Abstract: In order to explore new ways in which some women authors achieve an ironic and feminist inversion of the social valuation of big and small as dimensions, some aspects of four Latin American short narratives are analyzed, comparing the story by María Luis Bombal, braids (1940) to Jorge Luis Borges’ «Pierre Menard, author of Quijote» (1939), and Clarice Lispector’s « The Foreign Legion» (1971) to Gabriel García Márquez’s «Constant Death beyond Love» (1970). The categories for the analysis of ironic discourse are taken from Oswald Ducrot’s Poliphony and Argumentation.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit