Entre la instrumentalización y el recelo: género y educación bajo el franquismo
Author
Type
Artículo de revista
Document language
EspañolPublication Date
2001Metadata
Show full item recordSummary
El artículo pretende llevar a cabo un análisis de la escuela, incidiendo en el valor de la educación y los contenidos de ésta con relación a chicas y chicos, bajo el franquismo, la etapa de la historia de España comprendida entre 1939 y 1975. Se hace especial hincapié en las bases ideológicas características del período, de corte católico tradicional, fundamentalmente en sus inicios, así como en algunas de las consecuencias de todo ello en la presente conceptualización y relaciones de género en la educación de la España actual.Summary
Abstract: This article intends to analyze school under Franquism, the period of the History of Spain between 1939 and 1975. The analysis focuses on the value of education and its contents in relation to boys and girls. The ideological bases that characterize this period –deeply involved with traditional Catholicism, particularly during its outset– and some of the consequences this brings to present conceptualization and to gender relationships in Spain’s education, are given especial emphasis.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit