Condiciones de acceso, uso y apropiación de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en jóvenes
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2014Metadata
Show full item recordSummary
Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) han tenido alcances en varios contextos entre los que se encuentran el educativo. Este trabajo busca mostrar las condiciones de acceso, uso y apropiación de las TIC en los jóvenes del “Proyecto SED”. Se inicia con un análisis bibliográfico de las diferentes categorías de acceso, uso y apropiación de TIC, continuando con la relación entre TIC y educación. Posteriormente se explican la metodología utilizada en el desarrollo del trabajo. Se realiza el análisis descriptivo de la encuesta aplicada a 1.729 estudiantes del “Proyecto SED”; igualmente se utilizó el Análisis de Componentes Principales (ACP) para evaluar la posible relación entre variables, el Análisis de Correspondencias Múltiples (ACM) para segmentar la población en el análisis de unas variables y se utilizó el Modelo de Respuesta Gradada (GRM). Por último se presentan las conclusiones y recomendaciones del trabajo.Summary
Abstract. The Information Technology and Communications (ICT) have had achievements in various contexts among which are educational. This paper seeks to show the conditions of access, use and appropriation of ICT in youth "SED Project". It begins with a literature review of the different categories of access, use and appropriation of ICT, continuing the relationship between ICT and education. Subsequently the methodology used in the development of work are explained. Descriptive analysis of the survey of 1.729 students "Proyecto SED" is performed; also the Principal Component Analysis (PCA) was used to assess the possible relationship between variables, the Multiple Correspondence Analysis (MCA) to segment the population in the analysis of some variables and the Graded Response Model (GRM) was used. Finally the conclusions and recommendations is presented.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit