Necesidades del personal que atiende/previene violencia intrafamiliar contra mujeres en una región de México
Author
Type
Artículo de revista
Document language
EspañolPublication Date
2013-07Metadata
Show full item recordSummary
Este reporte corresponde a una investigación realizada entre 2010 y 2011 en México con el propósito de conocer: a) las instituciones y características de dicho personal; b) sus necesidades y/o dificultades que enfrenta; y c) sus concepciones bajo un enfoque de género. Para el primer aspecto se realizó un censo institucional, para los otros dos se aplicaron entrevistas semi-estructuradas a veinte personas. Los principales resultados muestran que 76% de quienes prestan estos servicios son mujeres, que trabajan en 12 instituciones. Refieren como necesidades falta de personal y capacitación. Conciben la violencia como golpes y agresiones, desvinculadas del control masculino como su eje central.Summary
Abstract: This article is a research report about a study conducted between 2010 and 2011 in the North Coast of Jalisco, Mexico. The study had three goals: 1.- Identify the number of institutions and the characteristics of public servants who attend to and prevent domestic violence against women. 2.- Analyze the needs and issues these public servants face. 3.- Analyze their conceptions related to gender. For the fi rst goal a census of all institutions in the region was conducted; for the other two, twenty people were interviewed. Results reveal that 76% of them are women, working at 12 institutions. Their stated needs refer to insufficient personnel and training. They conceive violence as blows and aggressions, unrelated to male control as the central point to violence.Keywords
Collections
