Lenguaje, temas y estructura del primer movimiento del concierto para orquesta Sz.116 de Bela Bartok
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2015-06-09Metadata
Show full item recordSummary
Este trabajo presenta un análisis del primer movimiento del Concierto Para Orquesta Sz. 116 del compositor húngaro Bela Bártok en sus aspectos de forma, lenguaje y material temático; a la vez que conforma un documento de estudio, guía para abordar la obra de Bártok desde las dificultades que esta puede presentar en el montaje con la orquesta y en la elaboración de un concepto interpretativo, partiendo del análisis de diferentes concepciones sobre la obra y de sus puntos álgidos. El neonacionalismo de Bartok, movimiento en el cual se enmarca su obra, constituye un hito en cuanto al estudio, clasificación y preservación de la inspiración popular que le rodeó; es entonces este trabajo, fuente de inspiración para iniciativas que profundicen sobre las expresiones folclóricas y reconozcan en ellas, las fuentes de nuevas formas de expresión, apropiándolas y transformándolas, haciendo de ellas objeto de arte y una paleta de recursos que aporta generosamente a la consolidación de nuestra identidad cultural. Este trabajo complementa la información ya existente sobre la obra del compositor y traduce un documento de consulta para directores y teóricos de la música no solo como material de inspiración e información, sino también como práctico soporte en posibles montajes con orquesta de la obra del compositor.Summary
Abstract. This work presents an analysis of the first movement of the Concert for Orchestra Sz. 116 of Hungarian composer Bela Bártok in its aspects of form, language, and thematic material; and at the same time it constitutes a study document, guide to approach Bártok’s work from the difficulties this may present during the preparation with the orchestra and the elaboration of an interpretative concept, starting from the analysis of different conceptions about the work and its critical points. Bártok´s neo-nationalism, a movement in which his work is framed, constitutes a milestone in terms of study, classification and preservation of the popular inspiration that surrounded it. This work is thus, a source of inspiration for initiatives that dig into folkloric expression and recognize in them the sources for new inspiration, adapting and transforming them, making them objects of art and a palette of resources that generously contributes to the consolidation of our cultural identity. This work complements the information already in existence about the composer and stands as a document of consultation for conductors and theoreticians of music, not only and material for inspiration and information, but also as a practical support in possible orchestra stagings of his work.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit