Procesos de generalización en situaciones que involucran secuencias numéricas y geometricas: una propuesta didactica
Cargando...
Archivos
Autores
Olaya Quemba, Luis Fernando
Director
Tipo de contenido
Document language:
Español
Fecha
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Los estudiantes de grado séptimo del Colegio Jackeline presentan algunas dificultades relacionadas con los procesos de generalización y la traducción del lenguaje natural al lenguaje algebraico cuando abordan situaciones con secuencias numéricas y geométricas. El análisis de estas dificultades se asocia con algunos aspectos de tipo histórico epistemológico del razonamiento por inducción, a la construcción del concepto de sucesión y a su tratamiento didáctico. Por lo tanto se propone una secuencia de actividades didácticas a partir del reconocimiento de regularidades y patrones en diferentes situaciones, que potencien el desarrollo del pensamiento variacional.
Abstract: The seventh graders of Jackeline School present some difficulties related to the processes of generalization and translation of natural language to algebraic language when addressing situations with numerical and geometric sequences. The analysis of these difficulties are associated with some aspects of epistemological historical type of reasoning by induction, the construction of the concept of succession and its didactic treatment. Therefore a sequence of teaching based on the recognition of regularities and patterns in different situations, to enhance the development of the proposed variational thinking activities.
Abstract: The seventh graders of Jackeline School present some difficulties related to the processes of generalization and translation of natural language to algebraic language when addressing situations with numerical and geometric sequences. The analysis of these difficulties are associated with some aspects of epistemological historical type of reasoning by induction, the construction of the concept of succession and its didactic treatment. Therefore a sequence of teaching based on the recognition of regularities and patterns in different situations, to enhance the development of the proposed variational thinking activities.