Unidad didáctica para la enseñanza de la estadística descriptiva bidimensional en la educación media
Archivos
Autores
Cruz Santos, Yolanda
Director
Tipo de contenido
Trabajo de grado - Maestría
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2014-12-05
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
En la educación media, el aprendizaje de la estadística favorece un ambiente académico donde es evidente la interdisciplinariedad, permitiendo un buen desempeño en los temas que requieran descripción, análisis y representación de un suceso que implique la relación entre dos variables. El presente trabajo muestra una unidad didáctica interdisciplinaria que consiste en el desarrollo de experiencias de laboratorio de física y química en donde los temas de correlación y regresión son la esencia en el análisis de esas experiencias, fundamentada en el marco de la enseñanza para la comprensión y presentada en una página web, donde el estudiante podrá tener acceso a las actividades para el desarrollo y comprensión de los temas además que se fortalece el uso de las TIC como canal de comunicación y transmisión de información.
Abstract: In the high school, the learning of the applied statistics favors an academic environment where the interdisciplinariety is evident, allowing a high performance on the topics that require description, analysis, and representation of an event that involves the relationship between two variables. The present paper shows an interdisciplinary and didactic unit which consists in the development of experiences in physics and chemistry laboratory consisting of the development of laboratory experiments in physics and chemistry where issues of correlation and regression are the essence in the analysis of those experiences. The teaching unit is presented in a web page where the student will be able to access the activities for the development and comprehension of the topics besides it strengths the usage of the TICs as a communication and information passing channel.
Abstract: In the high school, the learning of the applied statistics favors an academic environment where the interdisciplinariety is evident, allowing a high performance on the topics that require description, analysis, and representation of an event that involves the relationship between two variables. The present paper shows an interdisciplinary and didactic unit which consists in the development of experiences in physics and chemistry laboratory consisting of the development of laboratory experiments in physics and chemistry where issues of correlation and regression are the essence in the analysis of those experiences. The teaching unit is presented in a web page where the student will be able to access the activities for the development and comprehension of the topics besides it strengths the usage of the TICs as a communication and information passing channel.