César A. Ciociano (1899– 1951): un músico italiano en Colombia

Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2015Metadata
Show full item recordLoading player....
Loading player....
Summary
El músico italiano César A. Ciociano (1899 -1951) se estableció en Colombia en 1939 y durante la última etapa de su vida fue protagonista de la internacionalización y desarrollo artístico del Conservatorio del Tolima, al lado del también italiano Alfredo Squarcetta. A partir del hallazgo de su archivo personal, este estudio aborda una primera aproximación a su vida de músico profesional y cosmopolita como miembro de orquestas en buques transatlánticos, conjuntos de música clásica y de jazz de los años 1930. Los 220 títulos de su obra recuperados preliminarmente, revelan su rol como compositor de música académica y de géneros de baile como el tango, difundidos entre Europa y América en la primera mitad del siglo XX. A través de sus nexos con la industria editorial musical y fonográfica en el período de entreguerras, se profundiza en la migración músicos italianos entre los dos continentes y sus influencias en la profesionalización del oficio y su relación con la música popular en Latinoamérica y Colombia.Summary
Abstract. The Italian musician César A. Ciociano (1899 -1951) was established in Colombia in 1939 and during the last stage of his life was the protagonist of internationalization and artistic development of the Conservatory of Tolima, next to the also Italian Alfred Squarcetta. From finding his personal archives, this study is a first approach to his life as a cosmopolitan professional musician and member of orchestras in transatlantic ships, ensembles of classical music and jazz of the 1930s. The 220 titles of his musical work recovered preliminarily, reveal his role as a composer of classical music and dance genres such as tango, spread between Europe and America in the early twentieth century. Through his links with the musical and phonographic publishing industry in the interwar period, its study delves into the Italian musicians migration between the two continents, and their influences on the professionalization of the office, and its relationship with popular music in Latin America and Colombia.Keywords
Collections
