Modelo de medición de la difusión de innovaciones en procesos al interior de organizaciones proveedoras de contenidos en línea
Type
Trabajo de grado - Doctorado
Document language
EspañolPublication Date
2015-05-13Metadata
Show full item recordSummary
Se diseña un modelo de medición de la difusión de innovaciones en procesos al interior de cibermedios colombianos. El modelo parte del análisis de las proposiciones teóricas disponibles en la disciplina y busca integrar las visiones planteadas desde distintas corrientes tales como la difusión, asimiliación, infusión, aceptación y apropiación de innovaciones tecnológicas. Posteriormente, se realiza una contextualización del modelo teórico en función de las cualidades y realidades de los cibermedios colombianos. Como resultado se planteó una organización jerárquica de 47 indicadores los cuales reflejan los niveles de desarrollo de los cibermedios colombianos en función de tres características distintivas de los mismos: interactividad, hipertextualidad y multimedialidad. Como principal conclusión los cibermedios colombianos han presentado interesantes niveles de desarrollo, siendo aún necesario el fortalecimiento de sus propuestas informativas para aprovechar de manera más extensivas las posibilidades del entorno digital.Summary
Abstract. This document aims to design a model of measuring the diffusion of innovations in processes within Colombian Cybermedia. The model starts of the analysis of the theoretical propositions available on discipline and it seeks to integrate the visions raised from various streams such as diffusion, assimilation, infusion, acceptance and appropriation of technological innovations. Subsequently, in order to land the theoretical knowledge, a contextualization of the theoretical model based on the qualities and realities of Colombian cibermedios was performed. As a result a hierarchical organization of 47 indicators was raised. This hierarchy reflects the levels of development of Colombian cybermedia according to the three main characteristics: Interactivity, hypertext and multimedia. The main conclusion that we can highlight is the fact that Colombians online media have presented interesting levels of development, but it is necessary to strengthen their informational proposals in order to take advantage in a more extensive way of the possibilities of the digital environment.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit