El principio de la cuantización de la energía: una practica en el aula.
Autores
Peña Triana, Jimmy Daniel
Director
Tipo de contenido
Trabajo de grado - Maestría
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2016-09-02
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Las nuevas corrientes en enseñanza de las ciencias, en especial de la física moderna, muestran un nuevo paradigma a la hora de ser impartida en la escuela media, es por ello que se deben plantear herramientas donde se exploren estos temas que no son tan alejados del ambiente escolar y de nuestra vida cotidiana (Ostermann and Moreira, 2000). Por lo tanto, este trabajo impulsa estas nuevas tendencias, estudiando el principio de la cuantización de la energía a partir de la observación de los espectros electromagnéticos y el análisis del efecto fotoeléctrico, en una secuencia de cinco situaciones experimentales estructuradas bajo la teoría de campos conceptuales de Gerard Vergnaud (1990), donde el estudiante toma sus conceptos previos, los aplica y crea un nuevo campo conceptual, dando como evidencia que es posible aprender conceptos tan elaborados como el de la cuantización de la energía.
Abstract. New trends in science education, especially of modern physics show a new paradigm at the moment of being taught in high school, that is why we must set tools where these issues are explored that are not so far from the school environment and our daily lives (Ostermann and Moreira, 2000). Therefore, this research promotes these new trends, studying the principle of quantization of energy from the observation of electromagnetic spectra and the analysis of the photoelectric effect, in a sequence of five experimental situations structured under the theory of conceptual fields Gerard Vergnaud (1990), where the student takes his previous concepts, applied them and creates a new conceptual field, giving as evidence that it is possible to learn elaborated concepts as the quantization of energy.
Abstract. New trends in science education, especially of modern physics show a new paradigm at the moment of being taught in high school, that is why we must set tools where these issues are explored that are not so far from the school environment and our daily lives (Ostermann and Moreira, 2000). Therefore, this research promotes these new trends, studying the principle of quantization of energy from the observation of electromagnetic spectra and the analysis of the photoelectric effect, in a sequence of five experimental situations structured under the theory of conceptual fields Gerard Vergnaud (1990), where the student takes his previous concepts, applied them and creates a new conceptual field, giving as evidence that it is possible to learn elaborated concepts as the quantization of energy.