Una estrategia diadáctica para abordar la proporcionalidad desde la cotidianidad y el currículo para estudiantes de grado 6º de la comunidad Arhuaca
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2016Metadata
Show full item recordSummary
Los antecedentes históricos y culturales de la comunidad Arhuaca, definen los objetivos para esta propuesta didáctica, la Educación Propia, los conceptos del Ministerio Nacional de Educación, los lineamientos del Proyecto educativo comunitario y los aportes que sobre la etnomatemática plantea Alan Bishop aportan los elementos necesarios para la indagación de una necesidad específica dentro del aula de clase. Para la elaboración de la secuencia didáctica fue necesario indagar los saberes previos de la población (estudiantes de grado 6o y 11o), con un número reducido de participantes, fue posible establecer los alcances sobre la noción de proporcionalidad. La metodología usada durante el desarrollo de la propuesta combinó evaluaciones diagnósticas, ejercicios prácticos y estrategias auxiliares para alcanzar los objetivos propuestos. Igualmente, los aportes de la comunidad sobre sus saberes propios permitieron enriquecer la propuestaSummary
Abstract. The historical and cultural background of the Arhuaca community,define the objectives of this proposal The Own Education, the concepts of the Ministerio de Educación (National Ministry of Education), the guidelines of the Community Educational Project and the contributions on ethno-mathematics raised by Alan Bishop, provide the necessary elements for the investigation of a specific need within the classroom. For the preparation of the didactic sequence, it was necessary to investigate the previous knowledge of the student population, which consisted of 6th and 11th grade students. By using a small number of participants, it was possible to establish the scope of the notion of proportionality. The methodology used during the development of the proposal combined diagnostic assessments, practical exercises and auxiliary strategies. These were used to achieve the proposed objectives. Besides, the historical and cultural knowledge provided by the community enriched this proposal.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit