Cuentas pendientes
Author
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2017-05-26Metadata
Show full item recordSummary
Cuentas Pendientes es una novela basada en las historias personales de cuatro personajes, una pareja, la madre de un hijo adoptado y el hijo adoptado, que llevan su existencia de manera independiente, y los azares de la vida los llevan a conocer la existencia de los otros. La intención del argumento es lograr que las vidas de estos personajes a la manera de la película Torre de Babel, converjan en un momento del tiempo, y se pueda dar respuesta a múltiples interrogantes. El núcleo central del argumento es el descubrimiento de un ―otro yo‖ en los integrantes de la pareja, en cada uno y en el Otro, un ―yo‖ que frente a un desplome de su mundo económico y afectivo, actúan de una manera totalmente desconocida para ellos; que como pareja son unos desconocidos que viven juntos, cada uno en un espacio existencial blindado y, que en las situaciones límite pueden actuar con mezquindad, violencia y egoísmo. Lucía Domínguez, la protagonista, que vive la quiebra y el desmoronamiento de todos sus mundos, descubre a la otra Lucía, su Yo opuesto, pero que no sólo es la Lucía violenta que agrede sino la que hubiera querido tener hijos, considerar la adopción, –aunque la negara a nivel consciente–, y también es la Lucía que hace uso de fuerzas internas para levantarse y rehacer su vida. Este proceso de enfrentarse con el Yo interno, que alcanza su máxima expresión en las novelas Dr. Jekill y Mr. Hide de Robert L. Stevenson, o El doble de Fiódor Dostoyevski, es un proceso que vivimos todos en mayor o menor grado, pero que en situaciones tan traumáticos como las que vive Lucía, la otra Lucía aparece de forma tangible. (Texto tomado de la fuente).Abstract
Pending Accounts is a novel based on the personal histories of four characters, a couple, the mother of an adopted son, and the adopted son, who live their lives independently, and come to know about the other by luck, by chance or by destiny. The intention of the argument is to bring forth the lives of these characters in a moment of life as in the film The Tower of Babel, and provide an answer to multiple questions raised along the novel. The central core of the argument is the discovery of the ―other self‖ in the members of the couple, who discover in themselves and in the Other that when faced with a collapse of their economic and emotional worlds, act in a way totally unknown to them; that as a couple they are nothing but a pair of strangers who share house, each one entrenched in an armored existential space, and that in extremely severe situations they can act with meanness, violence and selfishness. Lucía Domínguez, the main character, who lives the bankruptcy and the crumbling of all her worlds, discovers another Lucía inside her, her opposite ego, who is capable of strong violence but also who would have wanted to have children, to consider adoption as alternative although consciously she is against it, and is also the Lucía who makes use of all her inner forces to raise from despair and to start a new life. This process of confronting oneself with the inner self, that reaches its maximum expression in Dr. Jekill and Mr. Hide by Robert L. Stevenson, or The Double, by Fiódor Dostoyevski, is a process lived by every person in different ways, but when faced with shocks as traumatic as those lived by Lucía, the Other Lucía appears tangible to her.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit