Uso de las TIC como una herramienta para la enseñanza de las funciones trigonométricas
Author
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2017-11-20Metadata
Show full item recordSummary
Gran parte de las propuestas de enseñanza parten de la base que para el estudiante los conocimientos son más fáciles de entender cuando lo que se enseña está ligado a la vida cotidiana y su entorno. Teniendo en cuenta esto para el desarrollo del proyecto de aula, se partió de la siguiente hipótesis: “la solución de problemas que involucran las funciones trigonométricas son más fáciles para el estudiante cuando se recurre al apoyo de las TIC y al análisis de situaciones de su entorno”; a partir de esta hipótesis se diseñó un plan de trabajo que consistió en alimentar la plataforma Moodle con material de trabajo apropiado para que los estudiantes puedan aprovechar desde la sala de sistemas de la institución o lugares externos a ella, para luego apoyar dicho trabajo con actividades concretas al interior del aula. Históricamente en la Institución Educativa Antonio Ricaurte, los resultados de las pruebas internas y externas evidencian frente a este tipo de situaciones bajos desempeños, además, que los estudiantes que son buenos académicamente contribuyen muy poco en la nivelación de los estudiantes con bajos desempeños. Al finalizar la intervención se observó un mejor desempeño en los estudiantes tanto en la parte cognitiva como en el desarrollo del trabajo colaborativo, además se generó en ellos un mejor manejo de su tiempo para el estudio desde su casa gracias a las actividades que se proponen a partir de la plataforma Moodle.Summary
Abstract: A great majority of teaching proposals start from the basis that for the student the knowledge is more accessible when what is taught is linked to the daily life and the student environment. Taking this into account for the classroom project, the following hypothesis was taken: "the solution of problems involving trigonometric functions is easier for the student when using ICT support and analyzing situations in their environment"; Starting from this hypothesis was designed a work plan that consisted of feeding the Moodle platform with work material that the students could take advantage of from the systems room of the institution or remote places to the institution as their home and later to support said work with Activities within the institution. Historically in the Educational Institution Antonio Ricaurte the results of the internal and external tests show in front of this type of situations low performances, in addition that the students who are good academically contribute very little in the leveling of the students with low performances, for this in the Process of intervention was sought to motivate students in the collaborative work through field activities that generate in the work team the need to involve all the skills of each of its members. At the end of the intervention, a better performance was observed in the students, both in the cognitive part and in the development of collaborative work. In addition, they generated a better management of their time to study at home thanks to the activities that were generated From the Moodle.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit