Un modelo para la enseñanza de ácidos y bases en grado décimo basado en la metodología de learning company
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2017-12-01Metadata
Show full item recordSummary
En este trabajo de investigación se analizó la implementación de una estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje de conceptos relacionados con la teoría de ácidos y bases con estudiantes de grado décimo bajo la metodología the learning company. En el estudio participaron estudiantes del Newman School ubicado en el municipio de Cajicá. Para lograr este objetivo, se realizó una revisión bibliográfica de acontecimientos históricos y epistemológicos relacionados con la temática de ácidos y bases. Posteriormente, se implementó un cuestionario para identificar las ideas previas que tienen los estudiantes sobre estos conceptos. Se aplicó un test para conocer las actitudes de los estudiantes hacia la ciencia. Se propuso una unidad didáctica basada en el enfoque the learning company, una estructura de clase didácticamente construida, análoga a empresas productivas existentes o “ideales”, que consisten en unidades económico-sociales, integradas por grupos de personas cuyo objetivo consiste en producir algo que cubre una necesidad y beneficia a los integrantes de la empresa. Finalmente, se realizó una validación preliminar de la estrategia the learning company aplicada a la teoría de ácidos y bases. Esta investigación pretende ser una contribución creativa e innovadora para los docentes y alumnos interesados en un aprendizaje significativo de las ciencias experimentales como la física, química y biología.Summary
Abstract: In this research work the implementation of a didactic teaching strategy for the teaching - learning of conc epts related with the acids and bases theory with tenth grade students under the learning company methodology was analyzed. The study included students from Newman School located in the municipality of Cajica. To achieve the objective, in first instance a bibliographical review of historical and epistemological events related with the topic of acids and bases was carried out. Subsequently, a questionnaire was done to identify the previous ideas the students have about the concepts. A test was also carried out to get to know the students' attitudes toward science. Then, a didactic unit based on the learning company approach was proposed, which is a didactically constructed class structure, analogous to existing productive companies or “ideal”, consisting of socio - economic units, composed by groups of people whose objective consist of producing something that meets a necessity and benefits the members of the company. Finally, a preliminary validation of the Learning Company strategy applied to the acids and ba ses theory was carried out. This research aims to be a creative and innovative contribution for the teachers and students interested in a significant and meaningful learning of the experimental sciences such as physics, chemistry and biology.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit