Los recursos manipulativos y tecnológicos en el uso comprensivo de las fracciones en estudiantes de la Institución Educativa Palmarito Sede Betania de Pitalito-Huila
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2017Metadata
Show full item recordSummary
Durante esta investigación, se diseñaron e implementaron guías de aprendizaje para mejorar la comprensión del concepto de fracción, buscando un aprendizaje significativo mediante la incorporación de materiales manipulativos y actividades mediadas por las TIC. Inicialmente, se realizaron algunas investigaciones respecto al uso de situaciones-problema y un análisis histórico-epistemológico acerca de los significados de la fracción. Se elaboró y aplicó un pre y post test a equipos de trabajo de estudiantes de grado séptimo de la Institución educativa Palmarito sede Betania, para identificar las novedades que presentan durante la resolución de tareas matemáticas referidas a la fracción como principal constructo de los números racionales. Se encontró que, con el uso de estas guías, el avance en el aprendizaje del concepto de fracción fue significativoAbstract
During this research, learning guides were designed and implemented to improve the understanding of the concept of fraction, seeking meaningful learning by incorporating manipulative materials and ICT-mediated activities. Initially, some investigations were carried out regarding the use of problem-situations and a historical-epistemological analysis on the meanings of the fraction. A pre, and post-test was developed and applied to teams of seventh grade students in Betania headquarters of the Palmarito educational institution, to identify the novelties presented during the resolution of mathematical tasks referred to the fraction as main construct of rational numbers. With the use of these guides It was found a significant advancement in learning of the concept of fractionKeywords
Fracciones - enseñanza ; Números racionales ; Recursos manipulativos y tecnológicos ; Aprendizaje significativo ; Matemáticas - enseñanza - tesis y disertaciones académicas ; Fractions - study and teaching ; Numbers, rational ; Manipulative and technological resources ; Meaningful learning ; Mathematics - study and teaching - dissertations, academic ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit