Proyecto de aula para contribuir a los procesos comunicativos del lenguaje desde una enseñanza para la comprensión en el área de ciencias naturales
Archivos
Autores
Yepes Giraldo, Andrea Marcela
Director
Tipo de contenido
Documento de trabajo
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2018
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Diseñar un proyecto de aula como estrategia didáctica, para el mejoramiento de las habilidades comunicativas en el área de ciencias naturales en los estudiantes del grado 8 de la institución educativa Jorge Robledo, fue el objetivo en éste trabajo. Inicialmente, se realizó un diagnóstico que relacionó las competencias en ciencias naturales y las habilidades comunicativas, sus resultados, guiaron el diseño e implementación de un proyecto de aula, desde las fases planteadas por González (2001), sustentado desde la enseñanza basada en problemas, en éste se tienen encueta tanto los estándares en ciencias naturales como los de lenguaje, con los cuales se desarrollaron los elementos de una enseñanza para la comprensión desde Perkins y Blythe (1994). A partir de ésta teoría se utilizó la metodología de la investigación cualitativa de corte etnográfico, para recolectar información desde la observación participante que orientó el análisis de resultados. El trabajo realizado, permitió evidenciar que la enseñanza basada en proyectos de aula, promueve un mejoramiento tanto en las habilidades comunicativas y las científicas si se utilizan correctamente los procesos cognitivos mediados por la comprensión, mejorando no solo el desempeño académico, sino también las competencias comunicativas, además deja claro que el proceso de aprendizaje es más significativo, si los contenidos crean redes conceptuales que convergen toda la estructura curricular planeada para un año escolar.
Abstract: To design a classroom project as a didactic strategy for the improvement of the communicative skills in the field of natural sciences for the eigth degree students of the Jorge Robledo Educational Institution, was the purpose of this work. Initially, a diagnosis was produced and it related the proficiencies in natural sciences and the communicative skills, its results guided the design and implementation of a classroom project from the phases outlined by González (2001), sustained from teaching -based on problems, in this project not only the standards in natural sciences are taken into account, but also the standards in languaje; with this standards the elements of a teaching for the comprehension were developed from Perkins and Blythe (1994). Based on this theory, the ethnographic qualitative investigation methodology was used to collect information from the participating observation that oriented the analysis of results. The accomplished work allowed to demonstrate that teaching based on classroom projects promotes an improvement of the communicative and scientific skills if the cognitive processes intervened by comprehension are used correctly, improving not only the academic performance, but also the communicative skills; in addition, it clarifies that the learning process is more significant if the contents create conceptual networks that converge the whole curricular structure planned for a school year.
Abstract: To design a classroom project as a didactic strategy for the improvement of the communicative skills in the field of natural sciences for the eigth degree students of the Jorge Robledo Educational Institution, was the purpose of this work. Initially, a diagnosis was produced and it related the proficiencies in natural sciences and the communicative skills, its results guided the design and implementation of a classroom project from the phases outlined by González (2001), sustained from teaching -based on problems, in this project not only the standards in natural sciences are taken into account, but also the standards in languaje; with this standards the elements of a teaching for the comprehension were developed from Perkins and Blythe (1994). Based on this theory, the ethnographic qualitative investigation methodology was used to collect information from the participating observation that oriented the analysis of results. The accomplished work allowed to demonstrate that teaching based on classroom projects promotes an improvement of the communicative and scientific skills if the cognitive processes intervened by comprehension are used correctly, improving not only the academic performance, but also the communicative skills; in addition, it clarifies that the learning process is more significant if the contents create conceptual networks that converge the whole curricular structure planned for a school year.