Propuesta de aula para la construcción del concepto de función lineal, enfocado en la enseñanza para la comprensión
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Autores
González Vélez, José Manuel
Director
Tipo de contenido
Documento de trabajo
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2017
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Resumen
El presente trabajo es una propuesta de aula, enmarcada en la Enseñanza para la Comprensión (EPC). Está dirigido para los estudiantes del grado 9º. Se realizó con el fin de fortalecer la comprensión del concepto de función lineal, mediado por el software académico “Minimat”. Para ello, se realizó una serie de actividades que permitieran fortificar el desarrollo del pensamiento variacional mediante la solución de situaciones matemáticas. Implementar este tipo de estrategias en el aula permite a los estudiantes participar activamente en la construcción del conocimiento, además, de establecer relaciones entre lo aprendido con su contexto.
Abstract: The current production is classroom proposal which is framed in Teaching for Comprehension (Enseñanza para la Comprensión – EpC). It is designed for ninth grade students. It was developed in order to enlarge the comprehension of the concept of linear function, assisted by the academic software “Minimat”. For this purpose, a series of activities were carried out, to allow increasing the development of variational thought by solving mathematic situations. Implementing these kinds of strategies in the classroom allows students participate actively in the construction of knowledge, besides establishing relations with the learnt concepts in their context.
Abstract: The current production is classroom proposal which is framed in Teaching for Comprehension (Enseñanza para la Comprensión – EpC). It is designed for ninth grade students. It was developed in order to enlarge the comprehension of the concept of linear function, assisted by the academic software “Minimat”. For this purpose, a series of activities were carried out, to allow increasing the development of variational thought by solving mathematic situations. Implementing these kinds of strategies in the classroom allows students participate actively in the construction of knowledge, besides establishing relations with the learnt concepts in their context.