Estrategia metodológica para la enseñanza de la relación entre las formas de expresar un número fraccionario
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2018Metadata
Show full item recordSummary
Este trabajo tiene como objetivo realizar una propuesta didáctica que contribuya a mejorar la enseñanza de la relación entre las expresiones de los números fraccionarios: fracción, decimal y porcentaje, usando los principios de la Educación Matemática Realista, cuyo término se refiere en primer lugar a que la matemática que va a ser enseñada está conectada firmemente con la realidad, o a la inversa, que la realidad sirve como una fuente de la matemática representada mentalmente (Streefland, 1993) y de esta forma lograr que encuentren sentido a los conceptos que construyen durante el desarrollo de estas actividades, promover su participación activa y fortalecer competencias actitudinales. La propuesta consta de nueve secuencias didácticas diseñadas de acuerdo a las competencias esperadas y a los resultados de la prueba diagnóstica diseñada con base en los estándares establecidos por el MEN. Con estas secuencias se realizó la intervención con el grado séptimo 2017 de la IER VILLANUEVA del municipio de Yolombó Antioquia, obteniendo resultados positivos a nivel actitudinal, satisfactorios a nivel cognitivo y procedimental, identificados durante el desarrollo de las actividades y en la prueba final. La intervención evidencia la importancia de promover la participación de los estudiantes y su interacción.Summary
Abstract: The objective of this work is to make a didactic proposal to improve the teaching of the relationship between the expressions of fractional numbers: fraction, decimal and percentage, using the principles of Realistic Mathematical Education, whose term refers in the first place to that mathematics what is going to be taught is firmly connected with reality, or conversely, that reality serves as a mentally represented source of mathematics (Streefland, 1993) and in this way make them find meaning in the concepts they construct during the development of these activities, promote their active participation and strengthen attitudinal competences. The proposal consists of nine didactic sequences designed according to the expected competencies and the results of the diagnostic test designed based on the standards established by the MEN. With these sequences the intervention was made with the seventh grade of 2017 of the IER VILLANUEVA of the municipality of Yolombó Antioquia, obtaining positive results at the attitudinal level, satisfactory at the cognitive and procedural level, identified during the development of the activities and in the final test. The intervention demonstrates the importance of promoting the participation of students and their interaction.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit