Proyecto de aula para la enseñanza de las ciencias naturales en grado sexto por medio de la concepción del tiempo geológico: un estudio de caso
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2018-06-14Metadata
Show full item recordSummary
El presente trabajo es un proyecto de aula para la concepción del tiempo geológico a través del dimensionamiento de los números grandes. Fue desarrollado en la Institución Educativa Padre Roberto Arroyave Vélez del Municipio de San Pedro de los Milagros, al norte del departamento de Antioquia. Se trabajó con los estudiantes del grado sexto y desarrolló competencias matemáticas y científicas que se hallan inmersas en el currículo de las ciencias naturales. Se realizaron cuatro experiencias pedagógicas que evidenciaron las dificultades de los estudiantes con ciertos conceptos de geociencias y la necesidad del aprestamiento matemático para el manejo de números grandes que permita dimensionar la magnitud de las escalas temporales en los procesos geológicos y biológicos que caracterizan la historia del Planeta Tierra.Summary
Abstract: This work is a classroom project aimed to develop the conception of geological time through the sizing of large numbers. It was developed in the Educational Institution Padre Roberto Arroyave Vélez located in the Municipality of San Pedro de los Milagros, north of the department of Antioquia. It was done with the participation of the sixth-grade students, with the purpose of developing mathematical and scientific competences that are immersed in the natural sciences curriculum. There were four pedagogical experiences that showed the students' difficulties with certain geoscience concepts and the need for a deeper mathematical approach, to help students manage large numbers that allow them to dimension the magnitude of the temporal scales in the geological and biological processes that characterize the history of the Planet EarthKeywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit