La estructuración conceptual de los niveles de organización en los sistemas vivos mediante Mentefactos
Autores
Riveros Melo, Nestor Alexander
Director
Tipo de contenido
Trabajo de grado - Maestría
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2017
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Se realiza un trabajo de investigación de aula centrado en la evaluación de la utilidad de los Mentefactos conceptuales para mejorar la comprensión de la estructura y función de los niveles de organización de los sistemas vivos, mediante un diseño prospectivo, pre experimental, con una muestra de 25 estudiantes de primer semestre de zootecnia de la Universidad Nacional de Colombia, de un curso de biología general. El trabajo empieza con la aplicación de una prueba diagnóstica al inicio del semestre que se compara mediante el estadístico t de student con la misma prueba aplicada al final del semestre, con el fin de evidenciar avances en la estructuración de las enseñanzas. Además, se realiza una correlación con la prueba de Pearson entre los promedios de las calificaciones de los Mentefactos realizados y los promedios obtenidos en las evaluaciones del semestre, que muestra una baja correlación. En la encuesta de percepción los participantes reconocen la utilidad de los Mentefactos en la organización de conceptos. Como conclusión se establece que si bien los Mentefactos permiten la apropiación conceptual de las enseñanzas, éstos no propician la integración, ni la aplicación en contexto para la solución de problemas o de situaciones hipotéticas que requieran la relación de conceptos.
Abstract: This work focuses on the use of conceptual Mentefacts in order to show whether their appropriation improves the understanding of the structure and function of the levels of organization of living systems. A prospective, pre - experimental design is used, with a group of 25 students in the first year of zootech nics program from the National University of Colombia, in the general biology class. The work begins with the application of a diagnostic test at the beginning of the semester that is compared with the results of same test applied at the end of the semeste r using the student's t - test. Also, a correlation using the Pearson test was made between the average score of the Mentefacts’ marks and the average score from the semester final exams, showing a low correlation. Finally, a perception survey is carried out where the participants recognize the usefulness of the Mentefacts in the organization of concepts. As a conclusion, it is established that although the Mentefacts allow the conceptual appropriation, they do not favor the integration of these, nor their ap plication in context or hypothetical situations that require the relation of concepts.
Abstract: This work focuses on the use of conceptual Mentefacts in order to show whether their appropriation improves the understanding of the structure and function of the levels of organization of living systems. A prospective, pre - experimental design is used, with a group of 25 students in the first year of zootech nics program from the National University of Colombia, in the general biology class. The work begins with the application of a diagnostic test at the beginning of the semester that is compared with the results of same test applied at the end of the semeste r using the student's t - test. Also, a correlation using the Pearson test was made between the average score of the Mentefacts’ marks and the average score from the semester final exams, showing a low correlation. Finally, a perception survey is carried out where the participants recognize the usefulness of the Mentefacts in the organization of concepts. As a conclusion, it is established that although the Mentefacts allow the conceptual appropriation, they do not favor the integration of these, nor their ap plication in context or hypothetical situations that require the relation of concepts.