Movilidad en comunidad de niños con parálisis cerebral
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Type
Trabajo de grado - Pregrado
Document language
EspañolPublication Date
2019-01Metadata
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Objetivo: determinar la correlación entre la capacidad de movilidad y el desempeño de niños con parálisis cerebral (PC) en los diferentes espacios de la comunidad. Materiales y métodos: se realizó un estudio retrospectivo de niños de 6 a 12 años de edad con diagnóstico de PC. Se revisaron los datos obtenidos de los cuestionarios de desempeño (GMFCS, FMS y PODCI) y de las medidas de capacidad (velocidad de marcha y prueba de 6 minutos) llevadas a cabo en un laboratorio de marcha. Se determinaron las correlaciones de las medidas de capacidad con las medidas de desempeño. Resultados: los valores observados en medidas de capacidad tienen una diferencia estadísticamente significativa entre los diferentes niveles de las escalas GMFCS y FMS. Los valores encontrados en las pruebas de capacidad se correlacionan con los subdominios del PODCI movilidad básica y funcionamiento físico(r=0,5). Conclusiones: si bien los resultados de la prueba de 6 minutos y la velocidad de marcha son diferentes entre cada nivel en las escalas de desempeño, existe una amplia variabilidad en la capacidad para cada nivel del GMFCS y FMS. La correlación de las medidas de capacidad con las medidas de desempeño es regular pero significativa. Los hallazgos indican que otros factores contextuales afectan el desempeño cotidiano para la movilidad del niño con PC.Summary
Abstract Introduction: the mobility of the child with cerebral palsy (CP) in the spaces of the home, school, and community influences their quality of life. Knowing the relationship between capacity and performance tests that evaluate this area, allows to predict the child's functioning and identify environmental or individual barriers. Objective: to determine the correlation between the capacity of mobility and the performance of children with PC in the different spaces of the community. Materials and methods: a retrospective study of children aged 6 to 12 years with a diagnosis of Cerebral Palsy (CP) was performed. We reviewed the data obtained from the performance questionnaires (GMFCS, FMS, and PODCI) and the capacity measurements (walking speed and 6-minute test) carried out in a walking laboratory. The correlations of the capacity measures with the performance measures were determined. Results: the values observed in capacity measures have a statistically significant difference between the different levels of the GMFCS and FMS scales. The values found in the capacity tests correlate with the subdomains of the PODCI basic mobility and physical functioning (r = 0.5). Conclusions: although the results of the 6-minute test and the walking speed are different between each level in the performance scales, there is wide variability in the capacity for each level of the GMFCS and FMS. The correlation of capacity measures with performance measures is regular but significant. The findings indicate that other contextual factors affect the daily performance for the mobility of the child with PC.Keywords
Parálisis cerebral ; Movilidad ; Capacidad ; Desempeño ; Cerebral palsy ; Mobility ; Capacity, ; Performance ;
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