Errors in visual metacognition using cognitive illusions
Author
Type
Trabajo de grado - Doctorado
Document language
EspañolPublication Date
2019Metadata
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The present research comprises five experiments that examine egocentric biases and metacognitive errors in visual metacognition. We used cognitive illusions/magic tricks as stimuli as they exploit counterintuitive limitations in cognition and metacognitive failures. The participants of these experiments were undergraduate students from the National University of Colombia and Goldsmiths, University of London. In Experiment 1, participants answered a general questionnaire about their ability to notice visual stimuli and changes. In Experiments 2-4, subjects watched magic tricks that exploit failures of visual awareness (i.e., inattentional blindness and change blindness) and made metacognitive judgments about themselves and about others. We also examined the level of surprise that participants reported at missing a visual change as surprise might be a tell-tale sign of underlying beliefs. Our findings suggest that participants' metacognitive judgments about themselves and about others were biased by prior beliefs and by their detection experiences. Specifically, subjects who detected how a magic trick was done made higher metacognitive judgments compared to those who experienced blindness, thus exhibiting an egocentric bias. Moreover, subjects made overestimation and underestimation errors. Interestingly, change blindness prevented participants from overestimating others’ ability to detect a visual change. Overall, these findings indicate that prior beliefs and the availability heuristic play a key role in making visual metacognitive judgments.Summary
Resumen: La presente investigación comprende cinco experimentos que examinan los sesgos egocéntricos y los errores metacognitivos en la metacognición visual. Utilizamos ilusiones cognitivas / trucos de magia como estímulos, ya que explotan limitaciones contraintuitivas en la cognición y fallas metacognitivas. Los participantes de estos experimentos fueron estudiantes universitarios de la Universidad Nacional de Colombia y de Goldsmiths, Universidad de Londres. En el Experimento 1, los participantes respondieron un cuestionario general sobre su capacidad para notar estímulos y cambios visuales. En los Experimentos 2-4, los sujetos observaron trucos de magia que explotan fallas de conciencia visual (i.e., la ceguera por falta de atención y la ceguera del cambio) y realizaron juicios metacognitivos sobre ellos mismos y sobre los demás. También examinamos el nivel de sorpresa que los participantes reportaron al no haber notado un cambio visual, ya que la sorpresa podría ser un signo revelador de las creencias subyacentes. Nuestros hallazgos sugieren que los juicios metacognitivos de los participantes sobre sí mismos y sobre los demás estuvieron sesgados por creencias previas y por sus experiencias de detección. Específicamente, los sujetos que detectaron cómo se hizo un truco de magia realizaron juicios metacognitivos más altos en comparación con aquellos que experimentaron ceguera, demostrando un sesgo egocéntrico. Adicionalmente, los sujetos cometieron errores de sobreestimación y subestimación. Curiosamente, la ceguera al cambio evitó que los participantes sobreestimaran la capacidad de los demás para detectar un cambio visual. En general, estos hallazgos indican que las creencias previas y la heurística de disponibilidad desempeñan un papel clave en la formulación de juicios de metacognición visual.Keywords
Inattentional blindness ; Change blindness ; Visual metacognition ; Metacognitive judgments ; Cognitive illusions ; Prior beliefs ; Availability heuristic ; Egocentric biases ; Metacognitive errors ; Ceguera por desatención ; Ceguera al cambio ; Metacognición visual ; Juicios metacognitivos ; Ilusiones cognitivas ; Creencias previas ; Heurístico de disponibilidad ; Sesgos egocéntricos ; Errores metacognitivos ;
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