Estrategia didáctica para la enseñanza de las disoluciones químicas mediante el proceso de aprendizaje significativo crítico.
Author
Advisor
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019-11-282019
Metadata
Show full item recordSummary
This document shows how from different experimental teaching strategies based on some principles of meaningful critical learning of Marco Antonio Moreira, such as “the principle of the non- use of the board” could be applied for teaching the concept, types, associated phenomena and concentration units of chemical solutions in groups 9B, 10A and 10B at the educational institution Primitivo Leal la Doctora. In the implementation of the strategy, an experimental diagnostic activity was carried out to identify previous knowledge and a final questionnaire was applied with the aim to determine the impact of the teaching strategies. Students achieved significant learning about the concept of dissolution, its characteristics and properties, as well as, in the understanding of the chemical dissolution process and the interpretation of the concentration units.Summary
En este trabajo se muestra cómo, a partir de diferentes estrategias didácticas experimentales, fundamentadas en principios del aprendizaje significativo crítico de Marco Antonio Moreira, como por ejemplo el “principio de la no utilización de la pizarra”, se puede enseñar el concepto, tipos, fenómenos asociados y unidades de concentración de las disoluciones químicas en los grupos 9B, 10A y 10B de la Institución Educativa Primitivo Leal la Doctora. En la implementación de la estrategia se realizó una actividad experimental diagnóstica para identificar los conocimientos previos y un cuestionario final para determinar el impacto que tuvo la aplicación de las estrategias de enseñanza en el tema específico de disoluciones. Los estudiantes alcanzaron un aprendizaje significativo frente al concepto de disolución, sus características y propiedades, así como en la comprensión del proceso de disolución química, los factores que afectan esta propiedad y la interpretación del concepto de unidad de concentración.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit