Autopistas de primera generación y el desarrollo de los territorios: caso Girardota-Antioquia
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Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2019-08-21Metadata
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In this research work, the relationship between the development of regional road infrastructure policies and the development of territories is analyzed. The specific case is the effects generated by the Bello-Hatillo road concession project in the Municipality of Girardota-Antioquia, within the framework of the First Generation Toll Roads. A documentary analysis of the public information that is related to this road concession is carried out, as well as interviews carried out with representative stakeholders in the territory who, due to their positions and functions, have perceived the influence of the Project in Girardota. Based on the information described, a comparative analysis is made of the economic and social situation of the Municipality of Girardota between before and after the entry into operation of the Bello-Hatillo dual carriageway, a project that dates back to 1997 with the inscription of the concession contract, entry into use in 2007 and its development until 2018. In general, it was possible to determine, according to the selected study parameters, that the project has had effects on the territory in terms of the dynamics associated with vehicle traffic, population, commerce, among others, I have even perceived in certain aspects a favorable jump associated with the entry into operation of the dual carriageway.Summary
En este trabajo de investigación se analiza la relación entre el desarrollo de las políticas de infraestructura vial regional y el desarrollo de los territorios. El caso concreto son los efectos generados por el proyecto de concesión vial Bello-Hatillo en el Municipio de Girardota-Antioquia en el marco de las Autopistas de Primera Generación. Se realiza un análisis documental de la información pública que tiene relación con esta concesión vial, así como entrevistas realizadas a actores informados representativos en el territorio que por sus cargos y funciones han percibido la influencia del Proyecto en Girardota. Con base en la información descrita se hace un análisis comparativo de la situación económica y social del Municipio de Girardota entre el antes y el después de la entrada en operación de la doble calzada Bello-Hatillo, proyecto que se remonta a 1997 con la inscripción del contrato de concesión, entrada en uso en 2007 y su desarrollo hasta 2018. En general se logró determinar, de acuerdo a los parámetros de estudios escogidos, que el proyecto ha tenido efectos sobre el territorio en cuanto a las dinámicas asociadas a tránsito de vehículos, población, comercio, usos de suelo, entre otros, e incluso se percibió en ciertos aspectos un salto favorable asociado a la entrada en funcionamiento de la doble calzada.Keywords
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