Material didáctico, facilitador en el desarrollo de competencias básicas en el área de Matemáticas
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2019Metadata
Show full item recordSummary
This degree work was carried out in order to propose and implement a teaching alternative that facilitates the development of mathematical skills through the use of teaching material. The work was applied students in grade 7 from the Cardenal Aníbal Muñoz Duque Educational Institution located in the municipality of Santa Rosa de Osos, Antioquia, Colombia. This work has theoretical foundations in different authors who have worked in education, in teaching and in particular in educational research, generating a support for it. The proposal is articulated in three elements, first it raises the teaching from the conceptual in the concepts of perimeter, area and volume, second from the methodology the investigation - action and finally from the model of the levels of van Hiele. In addition, the reflections made by the teacher in the classroom, who is the observer and mediator in the teaching process. Finally, it is important to establish that the proposal has several elements for its development, the use of concrete material (logical blocks, tangram, strips, solids - prisms and pyramids), software - geogebra, this embodied in three guides and two tests that made it possible to systematize and analyze the information of this intervention. The results allowed establishing the scope of the proposal, conclusions and recommendations to take into account for subsequent workSummary
Este trabajo de grado se realizó con la finalidad de plantear e implementar una alternativa de enseñanza que facilite el desarrollo de competencias matemáticas a través del uso de material didáctico. El trabajo se aplicó en los estudiantes del grado 7°2 de la Institución Educativa Cardenal Aníbal Muñoz Duque ubicada en el municipio de Santa Rosa de Osos, Antioquia, Colombia Este trabajo tiene fundamentos teóricos en diferentes autores que han trabajado en la educación, en la enseñanza y en particular en la investigación educativa, generando una sustentación del mismo. La propuesta se articula en tres elementos, primero plantea la enseñanza desde lo conceptual en los conceptos de perímetro, área y volumen, segundo desde la metodología la investigación - acción y por último desde el modelo de los niveles de van Hiele. Además, las reflexiones hechas por el maestro que está dentro del aula, quién es el observador y mediador en el proceso de enseñanza. Finalmente, es importante establecer que la propuesta tiene varios elementos para su desarrollo, la utilización de material concreto (bloques lógicos, tangram, regletas, sólidos – prismas y pirámides), software – geogebra, esto plasmado en tres guías y dos pruebas que posibilitaron sistematizar y analizar la información de esta intervención. Los resultados permitieron establecer el alcance de la propuesta, conclusiones y recomendaciones para tener en cuenta para trabajos posteriores. (Texto tomado de la fuente)Keywords
Collections
