Docencia en fisiología: voces desde fisioterapia
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019Metadata
Show full item recordSummary
The objective of this research was to understand the teaching experience of three physiologists within a specific context of physiology teaching, such as undergraduate physiotherapy. The approach to these experiences involved the design of a narrative analysis model and was attended by three physiotherapists graduated from the Master's degree in Physiology of the National University of Colombia, who are teaching in three physiotherapy training programs. Within the methodology, three experience stories were prepared which were analyzed using the proposed narrative model. From this analysis, the categories were identified on which the participants configure their pedagogical thinking and at the same time the senses they grant them. These findings were reconfigured into new stories that make visible and allow us to understand the problematic issues in the teaching of physiology, but also the solutions, proposals, transformations, epistemologies, teaching strategies and contributions generated from the identity of the physiologist teacher in a specific disciplinary context, in this case physiotherapy. These results provide a possible experiential framework in the re-contextualization of physiological knowledge in the pedagogical environment of physiotherapy, as well as in the pedagogical knowledge of physiology in a specific disciplinary scenario. On the latter, the study concludes that the teaching of physiology in the context of physiotherapy requires as principles: experimentation, contextualization and the development of an integrative thinking around the knowledge of human physiology.Summary
La presente investigación tuvo como objetivo, comprender la experiencia docente de tres fisiólogas dentro de un contexto específico de enseñanza de la fisiología, como lo es el pregrado en fisioterapia. El abordaje de estas experiencias implicó el diseño de un modelo de análisis narrativo y contó con la participación de tres fisioterapeutas egresadas de la maestría en Fisiología de la Universidad Nacional de Colombia, que ejercen su labor docente en tres programas de formación de fisioterapia. Dentro de la metodología se elaboraron tres relatos de experiencia, los cuales fueron analizados mediante el modelo narrativo propuesto. A partir de este análisis se identificaron las categorías sobre las cuales las participantes configuran su pensamiento pedagógico, y a la vez los sentidos que les otorgan. Estos hallazgos fueron reconfigurados en nuevos relatos que visibilizan y permiten comprender las cuestiones problemáticas en la enseñanza de la fisiología, pero además las soluciones, propuestas, transformaciones, epistemologías, estrategias didácticas y aportes, generados desde la identidad del(a) fisiólogo(a) docente en un contexto disciplinar determinado, en este caso la fisioterapia. Estos resultados aportan un marco experiencial posible en la recontextualización del conocimiento fisiológico en el entorno pedagógico de la fisioterapia, así como también en el conocimiento pedagógico de la fisiología en un escenario profesional específico. Sobre esto último, el estudio concluye que la enseñanza de la fisiología en el contexto de la fisioterapia requiere como principios la experimentación, la contextualización, y el desarrollo de un pensamiento integrador alrededor del conocimiento de la fisiología humana.Keywords
Fisiología ; Physiology ; Fisioterapia ; Physiotherapy ; Experience ; Experiencia ; Narrative ; Narrativa ; Teaching ; Enseñanza ; Pedagogy ; Pedagogía ; Docencia ;
Collections
