Competencias genéricas adquiridas por los estudiantes de pregrado de la Facultad de Ciencias Económicas en la Universidad Nacional de Colombia
Author
Advisor
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019-07-18Metadata
Show full item recordSummary
This research work determines the generic competences acquired by the undergraduate students of the Faculty of Economic Sciences at the National University of Colombia. First, a literature review was conducted to establish the approaches, models and definitions of competences, as well as the identification of the generic competences that are valued by the current labour market. Subsequently, an Institution of Higher Education of Colombia, the National University of Colombia, was selected to carry out the investigation and to applied an instrument of measurement of generic competences to its undergraduate students, being the selected population the students from the Faculty of Economic Sciences, who are studying the academic programs of Business Administration, Public Accounting and Economics. Finally, the results of this research made it possible to determine the generic competences acquired by undergraduate students of the Faculty of Economic Sciences at the National University of Colombia, which are valued in the 21st century labor market, and in turn it was possible to identify the superior and inferior generic competence that the undergraduate students of this faculty possess. By virtue of the above, this research work contributed to the National University of Colombia and others Institutions of Higher Education, having sufficient tools to assess the current status of competences training of their students, taking advantage of the strengths and opportunities for improvement in this regard, and making decisions that favor the development and improvement of generic skills in university students, through a competency-based educational model.Summary
Este trabajo de investigación determina las competencias genéricas adquiridas por los estudiantes de pregrado de la Facultad de Ciencias Económicas en la Universidad Nacional de Colombia. En primer lugar, se realizó una revisión de literatura que permitiera establecer los enfoques, modelos y las definiciones de competencias, así como la identificación de las competencias genéricas que son valoradas por el mercado laboral actual. Posteriormente, se seleccionó una Institución de Educación Superior (IES) colombiana, la Universidad Nacional de Colombia, para llevar a cabo la investigación y se aplicó un instrumento de medición de competencias genéricas a sus estudiantes de pregrado, siendo la población escogida los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas (FCE), que cursan los programas académicos de administración de empresas, contaduría pública y economía. Finalmente, los resultados de esta investigación permitieron determinar las competencias genéricas adquiridas por los estudiantes de pregrado de la FCE en la Universidad Nacional de Colombia, las cuales son valoradas en el mercado laboral del siglo XXI, y a su vez se logró identificar la competencia genérica superior e inferior que poseen los estudiantes de pregrado de esta facultad. En virtud de lo anterior, con este trabajo de investigación se contribuyó a que la Universidad Nacional de Colombia y otras IES, cuenten con herramientas suficientes para evaluar el estado actual de formación de competencias de sus estudiantes, aprovechando así las fortalezas y oportunidades de mejora al respecto, y se tomen decisiones que favorezcan el desarrollo y mejoramiento de las competencias genéricas en los estudiantes universitarios, a través de un modelo de educación basado en competencias.Keywords
Competences ; Competencias ; Competencias Genéricas ; Competencies ; Skills ; Habilidades Blandas ; Generic Competences ; Estudiantes de Pregrado ; Universidad ; Generic Skills ; Soft Skills ; Educación Basada en Competencias ; Empleabilidad ; Undergraduates Students ; College ; University ; Competency-Based Educational Model ; Employability ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit