Una propuesta didáctica para la enseñanza del sonido en la educación media
Advisor
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019-11-21Metadata
Show full item recordSummary
This degree work, gives an account of the development of a didactic unit in the framework of the Master in Science Education at the National University of Colombia. It involves the realization of 6 laboratory experiences where you delve into the study of sound and observe how these directed experiences are improvement actions for the learning of physics in a student population of eleventh grade. These laboratory practices are implemented that can be used in secondary education to illustrate concepts of wave physics such as frequency, period, wave velocities, open tubes, closed tubes and the launch of the Rubens tube laboratory in a didactic way. In this final work, a strategy related to student preconceptions, the development of laboratory activities around sound, as an active learning experience was designed and applied and a comparative closure is carried out in a qualitative and quantitative way to know the use of the pedagogical strategy.Summary
Este trabajo de grado, da cuenta del desarrollo de una unidad didáctica en el marco de la Maestría en Enseñanza de las Ciencias en la Universidad Nacional de Colombia. Se trata de la realización de 6 experiencias de laboratorio donde se ahonda en el estudio del sonido y se observa como estas experiencias direccionadas son acciones de mejora para el aprendizaje de la física en una población estudiantil de grado once. Se implementan estas prácticas de laboratorio que pueden usarse en la educación media para ilustrar conceptos de física de ondas como son frecuencia, periodo, velocidades en ondas, tubos abiertos, tubos cerrados y la puesta en marcha del laboratorio del tubo de Rubens de manera didáctica. En este trabajo final se diseñó y se aplicó una estrategia relacionada con preconceptos de los estudiantes, el desarrollo de las actividades de laboratorio en torno al sonido, como experiencia de aprendizaje activo y se realiza un cierre comparativo de manera cualitativa y cuantitativa para conocer el aprovechamiento de la estrategia pedagógica.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit