Trayectorias cognitivas observadas en estudiantes de grado octavo al afrontar tareas de construcción de tablas y gráficos estadísticos
Advisor
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019-11-04Metadata
Show full item recordSummary
This final work focused on the analysis of cognitive configurations and trajectories associated with two types of frequency distribution representations, tabular and graphical; obtained by developing a project, which involved data analysis, and intended to solve a problem that had eighth grade students of the Integrated Departmental Educational Institution of Sutatausa in the area of agribusiness. For this, a qualitative investigation was proposed, whose methodology was associated with the facets proposed by the ontosemiotic approach (OSA), for the analysis of the teaching-learning processes: Epistemic, Instructional and Cognitive. The first facet refers to deepening the didactic-mathematical knowledge of statistical tables and graphs. The second to the design of the data collection instrument, in this case, the adaptation, organization, task management and implementation of a statistical project. The last, cognitive facet, referring to retrospective analysis. The observed results are presented in the light of a semiotic analysis (cognitive configuration) performed on tabular and graphic constructions. This analysis served not only to detect the language, concepts, properties and processes involved in the elaboration of such representations, but also, the mistakes made by the students. Subsequently, the cognitive trajectories of some groups of students were made.Summary
Este trabajo final se centró en el análisis de las configuraciones y trayectorias cognitivas asociadas a dos tipos de representaciones de distribución de frecuencia, tabular y gráfica, obtenidas al desarrollar un proyecto, que involucraba el análisis de datos, y pretendía dar solución a una problemática que tenían los estudiantes de grado octavo de la Institución Educativa Departamental Integrada de Sutatausa en el área de agroindustria. Para esto, se propuso una investigación cualitativa, cuya metodología se asoció a las facetas propuestas por el enfoque ontosemiótico (EOS) para el análisis de los procesos de enseñanza-aprendizaje: Epistémica, Instruccional y Cognitiva. La primera faceta hace referencia a profundizar sobre el conocimiento didáctico-matemático de las tablas y gráficas estadísticas. La segunda al diseño del instrumento de recogida de datos, en este caso, la adaptación, organización, gestión de tareas e implementación de un proyecto estadístico. La última, faceta cognitiva, se refiere al análisis retrospectivo. Los resultados observados se presentan a la luz de un análisis semiótico (configuración cognitiva) realizado a las construcciones tabulares y gráficas. Este análisis sirvió no sólo para detectar el lenguaje, los conceptos, las propiedades y los procesos que intervinieron en la elaboración de tales representaciones, sino también, los errores cometidos por los estudiantes. Finalmente, se realizaron las trayectorias cognitivas de algunos grupos de estudiantes.Keywords
Collections
