José Jerónimo Triana: biografía como herramienta de divulgación científica y de enseñanza de las ciencias naturales en el aula de clase
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Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2019-12-17Metadata
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The objective of this work was to design a teaching strategy that approaches botany from a historical perspective, for use in both the classroom and with the general public, using the common threads of quinine and the biography of José Jerónimo Triana, an important botanist from the Chorographic Commission of the Republic of New Granada (1850-1859). To accomplish this, a three-stage methodology was implemented. Initially a revision of historical documents from the National Library was undertaken in order to create texts for the general public as part of the exhibit “Cinchona spp.: medicinal herbarium of New Granada”, held at the Library. For the classroom setting, data were collecting using diagnostic tests and interviews applied to first grade students between the ages of 6 and 8, with the aim of understanding their ideas about the people who do science and to identify aspects of their previous knowledge about plants. The results of the test showed that the students´ ideas about science are very individualized, lack context and are not grounded in theory, but instead are reinforced by popular media. They also presented difficulties in recognizing plants as living beings, classifying them by basic differences in form and identifying growth processes. Based on these findings, a didactic sequence was proposed using the life of Triana as a common thread, grounded in the principles of meaningful learning and providing a historical context for the application of new concepts.Summary
Este trabajo final tuvo como objetivo diseñar una estrategia que permita un acercamiento a la botánica desde una perspectiva histórica, tanto en el aula como con el público en general, usando como hilo conductor la quina y la biografía de José Jerónimo Triana, importante botánico de la Comisión Corográfica de la República de la Nueva Granada (1850 – 1859). Para lograrlo se planteó una metodología de estudio de caso en tres etapas. Inicialmente se hizo una revisión de documentos antiguos de la Biblioteca Nacional obteniendo como producto un texto de divulgación presentado en la exposición “Cinchona spp: herbario medicinal de la Nueva Granada” en este mismo lugar. En el aula, se recolectaron datos por medio de pruebas diagnósticas y entrevistas realizadas a estudiantes de 6 a 8 años del grado primero, con el fin de conocer su visión frente a las personas que hacen ciencia, e identificar sus saberes previos frente a las plantas. Así, se encontró que los estudiantes tienen una visión altamente influenciada por los medios de comunicación, igualmente, presentaron dificultades para reconocer a las plantas como seres vivos, clasificarlas según su forma e identificar el proceso de crecimiento de la planta. De acuerdo a estos hallazgos, se planteó una secuencia didáctica con la vida de Triana como hilo conductor, basada en aprendizaje significativo, dando un contexto histórico y de aplicación a los nuevos conceptos.Keywords
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