Las matemáticas “un acto comunicable”: Desarrollo y fortalecimiento de la competencia comunicativa en el área de matemáticas en estudiantes de grado 4º de la Institución Educativa San Agustín, del municipio de Aguazul - Casanare
Author
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2020-03-11Metadata
Show full item recordSummary
This research seeks to answer the question: How does the fourth grade student of a public educational institution make the communicative competence of mathematics a communicable act? through fieldwork carried out with a sample of 23 fourth grade students of the San Agustín Educational Institution of the municipality of Aguazul Casanare. The research question arose from some experiences that are presented in the classroom during the development of mathematics classes in which it is evident that the appropriation of language enables the communicative process of mathematics. The relationship between language and the communicative process promoted the development of activities based on the characterization of the student's mathematical communicative competence. Based on the analysis of the available literature on the subject of research, we sought to characterize an approach that would allow the development and strengthening of communicative competence in such a way that a tool could be constructed to articulate this approach with the mathematical language and with a series of teaching strategies that enable effective learning in classroom management.Summary
En esta investigación se busca dar respuesta a la pregunta ¿Cómo el estudiante de grado cuarto de una institución educativa pública, hace de la competencia comunicativa de matemáticas un acto comunicable?, mediante trabajo de campo efectuado con una muestra de 23 estudiantes de grado cuarto de la Institución Educativa San Agustín del municipio de Aguazul Casanare. La pregunta de investigación surgió de algunas vivencias que se presentan en el aula durante el desarrollo de las clases de matemáticas en las cuales se observa que la apropiación del lenguaje posibilita el proceso comunicativo de las matemáticas. La relación entre el lenguaje y el proceso comunicativo promovió el desarrollo de actividades en función de la caracterización de la competencia comunicativa matemática del estudiante. Con base en el análisis de la bibliografía disponible sobre el tema de investigación se buscó caracterizar un enfoque que permitiera el desarrollo y el fortalecimiento de la competencia comunicativa matemática de tal manera que pudiera construirse una herramienta que articulara este enfoque con el lenguaje matemático y con una serie de estrategias didácticas que posibilitaran el aprendizaje eficaz en la gestión de aula.Keywords
Collections
- Maestría en Educación [372]
