Propuesta de enseñanza sobre el concepto de mezclas para el fortalecimiento de la argumentación en estudiantes de grado 5 en el marco de la teoría del aprendizaje significativo crítico
Author
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2018Metadata
Show full item recordSummary
La presente propuesta está fundamentada en la enseñanza del concepto de mezclas en el área de Ciencias Naturales en los estudiantes del grado 5° de primaria de la Institución Educativa Graciela Jiménez de Bustamante. Se planteó teniendo en cuenta las dificultades observadas en los estudiantes de 5° para entender el concepto y para argumentar sus ideas a la hora de exponerlas. La unidad didáctica El mundo de las mezclas, se diseñó desde la Teoría del Aprendizaje Significativo Crítico de Moreira. Tuvo como propósito mejorar la comprensión del concepto de mezclas y la capacidad argumentativa de los estudiantes. La unidad didáctica se perfiló partiendo de los saberes previos de los estudiantes, se plantearon diferentes actividades como laboratorios, construcción de mapas conceptuales y conversatorios que permitieran la socialización de ideas, la negociación de saberes, la posibilidad de analizar y sacar conclusiones, con lo cual se contribuía al mejoramiento de la capacidad argumentativa y de la capacidad de asimilar conceptos.Summary
Abstract: The present proposal is based on the teaching of the concept of mixtures in the area of natural sciences in the 5th grade students of the Graciela Jiménez de Bustamante Educational Institution. This teaching proposal was designed taking into account the difficulties observed in students of 5 ° to understand the concept of mixtures and to argue their ideas when exposing them. It was designed under the Theory of Significant Critical Learning of Moreira and was oriented from the research-action. A didactic unit called the world of mixtures was designed with the aim of working on several principles of Moreira's theory that at the same time will help to improve the understanding of the concept of mixtures and to improve the argumentative capacity in the 5th grade students. The didactic unit was designed based on the previous knowledge of the students, different activities were proposed as laboratories, construction of conceptual maps and conversations that made possible the socialization of ideas, the negotiation of knowledge, and the possibility of analyzing and drawing conclusions. This helped to improve the argumentative capacity and the ability to assimilate conceptsCollections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit