La influencia del Alzheimer en las competencias lingüísticas de pacientes bilingües: estado del arte
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2019-05Metadata
Show full item recordSummary
La investigación acerca del Alzheimer y del bilingüismo como áreas del conocimiento completamente separadas ha sido abundante y exitosa. Sin embargo, los estudios sobre los dos temas en conjunto no han sido tan prolíferos hasta el momento. Este trabajo de grado recopila y relaciona las investigaciones sobre personas bilingües que sufren de la enfermedad de Alzheimer, con el propósito de dar a conocer qué se ha escrito sobre el tema y brindar unos recursos bibliográficos al respecto para aquellos interesados. Aquí presento un estado del arte de lo que se conoce en la actualidad sobre la enfermedad de Alzheimer y las capacidades lingüísticas de los bilingües. Usando una metodología cualitativa y documental, compilo en este documento investigaciones de diversa índole, no necesariamente en lingüística per sé, pues se desconocen publicaciones que sean eminentemente en esta ciencia. El trabajo se ha estructurado tratando de seguir un patrón lingüístico dado en la información de las propias investigaciones y siguiendo un método inductivo. Así, según el análisis de la comprensión y producción de lengua por parte de los participantes de los distintos estudios, encontré que las principales ramas de la lingüística mencionadas son la morfosintaxis, la pragmática y la semántica. No hallé estudios que relacionaran las otras sub-disciplinas de la lingüística. Ello habría significado una mejor comprensión del deterioro lingüístico de los individuos bilingües con esta enfermedad.Summary
Abstract: Research about Alzheimer's disease and bilingualism as separate fields of knowledge has been successful and frequent. However, studies about both subjects haven’t been common so far. This Master's thesis gathers and connects investigations about bilingual subjects that suffer from Alzheimer’s disease, with the objective of make known what has been written on the topic and provide literature for those that are interested. This is a state-of-the-art review about what is known so far on Alzheimer’s and the linguistic competences of bilingual individuals. Through a qualitative and documentary research method I collect diverse investigations, not only in the field of linguistics, as there are no outstanding investigations published on this subject. This thesis has been structured following the linguistic pattern given in the investigations found and following an inductive approach. By analyzing the comprehension and production of language of the participants in the different studies I found that the main linguistic disciplines mentioned are morphosyntax, pragmatics, and semantics. I was unable to find investigations that focus on the other linguistic branches. It would have resulted in a better comprehension of the linguistic breakdown of bilingual individual with this illness. It is necessary to acknowledge that the linguistic breakdown in Alzheimer’s disease depends on countless variables. Because of that the process of language loss is not the same for every patient, depending on their linguistic history. It seems that the declarative memory is decisive in the deterioration process, given that it is strongly affected by Alzheimer’s. Mutism in the final stage of the illness is the only certainty we have.Keywords
Collections
