El desarrollo de la política pública de ciencia, tecnología e innovación como un despliegue estratégico, en las instituciones de educación superior colombianas
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2018-10-22Metadata
Show full item recordSummary
It presents an approach to the study of the phenomenon of strategic execution of the Public Policy of Science, Technology and Innovation (PPCTeI), and its deployment in Colombian Higher Education Institutions (HEIs), listening and finding patterns of behavior that is forming the strategy to be executed by the agents, in the intricate relationships generated between the University, the Company and the State. When consulting with experts their perception about the phenomenon of study and processing the interviews by the Grounded Theory method, a new theory emerges, which allows explaining the pertinence, affectation and effectiveness when executing the Policy, in order to look for prescriptions that allow to view possible courses of action, that help to correct the strategic misalignment found, between the planned and the executed in it. The evolution and historical context of the PPCTeI is identified, continuing with the characterization of the resources and dynamic capacities accumulated in the System, continuing later with the evaluation of the factors that affect the deployment of the Policy framework and the variations produced as a strategy between Colombian HEIs, explaining the main points of debate around the evidence of the results obtained, to propose at the end, possible courses of action against the strategic misalignment found among the Agents, who resorted to emerging strategies to correct the failures in the execution, contributing empirically and theoretically, to the evolution of the System, for the benefit of researchers, HEIs, the economy of the country and society as a whole.Summary
Se presenta una aproximación al estudio del fenómeno de la ejecución estratégica de la Política Pública de Ciencia, Tecnología e Innovación (PPCTeI), y su despliegue en las Instituciones de Educación Superior (IES) colombianas, auscultando y encontrando los patrones de comportamiento que va formando la estrategia al ser ejecutada por los agentes, en las intrincadas relaciones generadas entre la Universidad, la Empresa y el Estado. Al consultar con expertos su percepción sobre el fenómeno de estudio y procesar las entrevistas por el método Grounded Theory, emerge una nueva teoría, que permite explicar la pertinencia, afectación y efectividad al ejecutar la Política, a modo de buscar prescripciones que permitan visionar posibles cursos de acción, que ayuden a corregir la desalineación estratégica encontrada, entre lo planeado y lo ejecutado en la misma. Se identifica la evolución y el contexto histórico de la PPCTeI, siguiendo con la caracterización de los recursos y capacidades dinámicas acumuladas en el Sistema, continuando posteriormente con la evaluación de los factores que afectan el despliegue del marco de Política y las variaciones producidas como estrategia entre las IES colombianas, explicando los principales puntos de debate alrededor de la evidencia de los resultados obtenidos, para proponer al final, posibles cursos de acción frente a la desalineación estratégica encontrada entre los Agentes, que recurrieron a estrategias emergentes para subsanar los fallos en la ejecución, contribuyendo empírica y teóricamente, a la evolución del Sistema, en beneficio de los investigadores, las IES, la economía del país y la sociedad en su conjunto.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit