La enseñanza de danzas andinas para piano dirigido a niños entre 11 y 14 años de la Casa de la cultura de Chía, Cundinamarca
Author
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2020-05-28Metadata
Show full item recordSummary
This work takes as an object of study the Andina music of Colombia, specifically the piano dances composed to be performed by children of initial courses who are in the exploration phase of the instrument and repertoire. Therefore , it is proposed a methodology aimed at the implementation of playful activities, exercises and studies prior to the performance of the piece, and a selection of works of colombian adina music based on the abilities of the students of the Casa de la Cultura de Chía, Cundinamarca, who are at a Basic Level with ages between 11 and 14 years old. The proposal develops an approach to the creation of a future method for piano with colombian rhythms addressed to the initial students, for which the existing material is used, a selection of playful activities, exercises, studies and works that approximate the level is made. of the student who is interpreting pieces similar to those compiled in the Suzuki method (level 2 and 3). The incorporation of a methodology designed for children is an invitation for musicians, pianists and pedagogues to compose works with Colombian flair and to be guided and complemented by playful activities that maintain the child's interest in traditional music.Summary
Este trabajo toma como objeto de estudio la música andina de Colombia, específicamente las danzas de piano compuestas para ser interpretadas por niños de cursos iniciales que se encuentran en fase de exploración del instrumento y repertorio. Por lo anterior, se propone una metodología orientada a la implementación de actividades lúdicas, ejercicios y estudios previos a la interpretación de la pieza, y una selección de obras de música andina colombiana con base en las capacidades que poseen los estudiantes de la Casa de la cultura de Chía, Cundinamarca que se encuentran en el Nivel Básico con edades entre los 11 y 14 años. La propuesta desarrolla un acercamiento a la creación de un futuro método para piano con ritmos colombianos dirigida a los estudiantes iniciales, para lo cual se utiliza el material existente, se hace una selección de actividades lúdicas, ejercicios, estudios y obras que se aproximen al nivel del estudiante que se encuentra interpretando piezas similares a las compiladas en el método Suzuki (nivel 2 y 3). La incorporación de una metodología pensada en niños es una invitación a que músicos, pianistas y pedagogos compongan obras con aires colombianos y se oriente y complemente con actividades lúdicas que mantengan el interés del niño por la música tradicional.Keywords
Collections
