Enseñanza Aprendizaje de la Historia y la Cultura del Municipio de Dagua Apoyada en Tics
Advisor
Type
Reporte
Document language
EspañolPublication Date
2020-06-24Metadata
Show full item recordSummary
This research was carried out at La Gran Colombia headquarters belonging to the Dagua Educational Institution, where little knowledge of the culture and history of the municipality is evidenced by the students of the seventh grade, which is reflected in a poor sense of belonging, possibly due to the lack of an appropriate methodology that generates more meaningful knowledge. The foregoing generates a negative view due to ignorance of the benefits that the municipality possesses, and in a way, the sense of belonging diminishes. The research paradigm that guided the study was the qualitative methodology. The proposal sought through the pedagogical model of constructivism, the application of a project using Tics tools, to generate reflection, criticism, knowledge and training in citizenship through collaborative work. The strategy impacted both the student and his environment as he left the classroom to his community. For this, a project was developed where each of the activities were organized through collaborative work and Tics; All of the above resulted in greater knowledge of the municipality, greater ownership of group work, better handling of Tics tools and a critical and responsible view of their own territory, which was reflected in their work and activities, participation in class and videos realized, whose significant learning was shared to the community through a YouTube channel.Summary
La presente investigación se realizó en la sede La Gran Colombia perteneciente a la Institución Educativa de Dagua, donde se evidencia el poco conocimiento de la cultura e historia del municipio por parte de los estudiantes del grado séptimo, lo que se refleja en un pobre sentido de pertenencia, posiblemente debido a la falta de una metodología apropiada que genere un conocimiento más significativo. Lo anterior genera una mirada negativa por desconocimiento de las bondades que posee el municipio, y en cierta forma, mengua el sentido de pertenencia. El paradigma investigativo que orientó el estudio fue la metodología cualitativa. La propuesta buscó por medio del modelo pedagógico del constructivismo, la aplicación de un proyecto utilizando herramientas Tics, para generar reflexión, crítica, conocimiento y formar en ciudadanía mediante trabajo colaborativo. La estrategia impactó tanto al estudiante como a su entorno pues salió de las aulas hacia su comunidad. Para ello, se desarrolló un proyecto donde estuvieron organizadas cada una de las actividades por medio de trabajo colaborativo y Tics; todo lo anterior dio como resultado un mayor conocimiento del municipio, una mayor apropiación del trabajo grupal, mejor manejo de herramientas Tics y una mirada crítica y responsable sobre su propio territorio, lo cual se reflejó en sus trabajos y actividades, participación en clase y videos realizados, cuyo aprendizaje significativo se compartió a la comunidad mediante un canal de YouTube.Keywords
Ciudadanía ; Citizenship ; Social constructivism ; Constructivismo social ; Tics ; Tics ; History ; Historia ;
Collections
