Diseño de una propuesta didáctica para la enseñanza de las funciones trigonométricas a partir del fortalecimiento de las operaciones mentales de diferenciación, clasificación y conceptualización en la educación básica secundaria
Author
Advisor
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2020-06-04Metadata
Show full item recordSummary
According to multiple evidences, students learn mathematical content in a memorized way without reflecting on its usefulness and application in everyday contexts, which generates little durability in memory and assumes them as isolated concepts that have nothing to do with their real lives. In order to address this problem, a teaching proposal was implemented to strengthen and enhance the mental operations of differentiation, classification and conceptualization in the topic of trigonometric functions from trigonometric ratios with the students of group 10B of the Aures Educational Institution. The approach of this teaching proposal was approached from a qualitative research methodology and the method used was action research developed in five moments: Initially, through participant observation, the teaching and learning problem in relation to mathematics was identified, then, in a second moment, based on the needs detected in the previous phase, a set of activities was designed to solve said problem. The third moment consisted of the intervention in the classroom, applying each of the activities designed with the respective stipulated times, later, in a fourth moment, the analysis of the information was carried out, supported by the corresponding photographic records. Finally, in a fifth moment, the conclusions and recommendations were drawn up in favor of the effectiveness of the proposal.Summary
De acuerdo con múltiples evidencias, los estudiantes aprenden los contenidos matemáticos de manera memorística sin reflexionar acerca de su utilidad y aplicación a contextos cotidianos, lo que genera la poca perdurabilidad en la memoria y los asuman como conceptos aislados que no tienen nada que ver con sus vidas reales. Con el fin de abordar dicha problemática se implementó una propuesta de enseñanza que fortaleciera y potenciara las operaciones mentales de diferenciación, clasificación y conceptualización en el tema de funciones trigonométricas a partir de las razones trigonométricas con los estudiantes del grupo 10-B de la Institución Educativa Aures. El enfoque de la presente propuesta de enseñanza se abordó desde una metodología cualitativa de investigación y el método utilizado fue la investigación acción desarrollado en cinco momentos: Inicialmente a través de la observación participante se identificó la problemática de enseñanza y aprendizaje con relación a las matemáticas, luego, en un segundo momento se diseñaron con base en las necesidades detectadas en la fase anterior un conjunto de actividades que buscaran resolver dicha problemática. El tercer momento constó de la intervención en el aula, aplicando cada una de las actividades diseñadas con los respectivos tiempos estipulados, posteriormente, en un cuarto momento, se realizó el análisis de la información apoyado de los correspondientes registros fotográficos. Finalmente, en un quinto momento, se elaboraron las conclusiones y recomendaciones en favor de la efectividad de la propuesta.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit