Summary
In the present work, a didactic strategy is developed and applied through the project Statistics of the “pruebas saber” from year 2017, which seeks to strengthen and develop higher levels of analysis, interpretation and comprehension of the concepts of arithmetic mean, mode, median, variance, standard deviation, quartiles and percentiles (descriptive measures). This work was developed with 120 students of cycle V (tenth grade) of La Salle School in Bogotá. The purpose of this project is to respond to the difficulties that have been evident in the students, in the analysis and interpretation of descriptive measures. For its planning, emphasis was placed on project work, therefore, different activities were designed in context based on data of interest, thus achieving greater motivation, and participation. The results of this work were analyzed qualitatively and statistically by comparing the initial diagnostic test and the final test, which was applied after the project was implemented. Once the results were analyzed, a positive effect of the didactic strategy was evident.
Summary
En el presente trabajo se elabora y se aplica una estrategia didáctica por medio del proyecto Estadísticas de la prueba Saber año 2017, que busca fortalecer y desarrollar mayores niveles de análisis, interpretación y compresión de los conceptos de media aritmética, moda(s), mediana, varianza, desviación estándar, cuartiles y percentiles (medidas descriptivas), este fue desarrollado con 120 estudiantes de ciclo V (grado décimo) del Colegio de La Salle Bogotá. El propósito de este proyecto es el de dar respuesta a las dificultades que se han evidenciado en los estudiantes, en el análisis e interpretación de medidas descriptivas. Para su planeación se hizo énfasis en el trabajo por proyectos, por lo tanto, se diseñaron diferentes actividades en contexto a partir de datos de su interés, logrando así una mayor motivación, y participación. Los resultados de este trabajo fueron analizados de manera cualitativa y estadística haciendo un comparativo entre la prueba diagnóstica inicial y la prueba final, que fue aplicada posterior a la implementación del proyecto. Una vez analizado los resultados se evidenció un efecto positivo de la estrategia didáctica.