Inicio de reflexión filosófica en estudiantes de grado sexto de la Institución Educativa Absalón Torres Camacho mediante la guía didáctica
Author
Advisor
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2020-11-26Metadata
Show full item recordSummary
This investigation is presented with a qualitative design approach, it searched to build with the sixth grade students of the I. E. Absalón Torres Camacho from Florida, the majority of them belonging to families of social stratum 1 and 2, the conditions of possibility for their involvement in philosophical reflections, which allowed them to analyze their environment, using the pedagogical strategy of the Didactic Guide; philosophical reflection is considered fundamental and necessary for life; philosophical reflection is an exercise that must be accessible to children, to allow them to observe and analyze life and the world in a different way; this will be possible from elements provided through a didactic guide worked up with the collected datas in the semi-structured interview to a focus group of students, and from the experiences lived with them, taking in mid the particularities and desires of them. The investigation was based on experiences of the teaching of the philosophy in children, taken from Castelló (2002), Castillo (2013), Cerletti (2000), Hoyos (2010), Lipman (1998), Nomen (2019), Pineda (2004) and Rodríguez (2015). The results showed the design of a didactic guide that motivated to students to make the philosophical exercise; the elements provided for the development of didactic guide were adjusted with the intentionality of an autonomous, democratic and critical learning which is required to encourage the philosophical spirit in sixth-grade children; and topics worked was adjusted to the characteristics of the receivers of the information, so that each of the activities generated expectation in children and it gave that the process of autonomous learning took place in each situation in which they had to produce results.Summary
Esta investigación con enfoque cualitativo buscó construir con los estudiantes de grado sexto de la I. E. Absalón Torres Camacho del municipio de Florida, la mayoría de ellos pertenecientes a familias de estratos 1 y 2, las condiciones de posibilidad para su implicación en las reflexiones filosóficas, que les permitieron analizar su entorno, empleando la estrategia pedagógica de la Guía Didáctica; reflexión filosófica considerada fundamental y necesaria para la vida; la reflexión filosófica es un ejercicio que debe ser accesible a los niños, para permitirles observar y analizar la vida y el mundo de una manera diferente; esto será posible a partir de elementos brindados a través de una guía didáctica elaborada con los datos colectados en la entrevista semiestructurada a un grupo focal de los estudiantes, y a partir de las experiencias vividas con ellos, teniendo en cuenta las particularidades y los deseos de los mismos . El trabajo se fundamentó en las experiencias de enseñanza de la filosofía en niños, tomadas de Castelló (2002), Castillo (2013), Cerletti (2000), Hoyos (2010), Lipman (1998), Nomen (2019), Pineda (2004) y Rodríguez (2015). Los resultados mostraron el diseño de una guía didáctica que motivó a los estudiantes a realizar el ejercicio filosófico; los elementos proporcionados para la elaboración de la guía didáctica se ajustaron a la intencionalidad del aprendizaje autónomo, democrático y crítico que se requiere para fomentar el espíritu filosófico en los niños de grado sexto; y los temas trabajados y se ajustaron a las características de los receptores de la información, de modo que cada una de las actividades generaron expectativa en los niños y brindaron que el proceso de aprendizaje autónomo se diera en cada situación en la que ellos tuvieron que producir resultados.Keywords
Collections
