Co-diseño desde la perspectiva fenomenológica
Author
Advisor
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2020-08-16Metadata
Show full item recordSummary
This research project aims to study the experience generated within the co-design method in order to establish the bases that allow its access by making use of the phenomenological perspective. In this way, a theoretical model is proposed which allows to clarify the link that exists between both fields of knowledge from a position of own thought that reunites elements and concepts found and related in the theory of design, co-design and phenomenology. For this reason, the need to put the model into practice arises, and it is identified that the possibility of doing so is within a project, which is charged with the protection and care of water from the contact between science, education and people. The methodological path that allows the development of the study is established within a descriptive approach, which from the recognition of phenomenology as a practice, gives the possibility of directing strategies aimed at answering a how, and not a what about the phenomena, by means of instruments channeled in the recording of the experiences given within a field work distributed in three moments corresponding to three different groups of actors among them, but who share a common interest from their participation within the project. The main results reveal a way of studying the concept of experience through different perspectives, fruit of the use and evolution of the model, where the products and elements registered show a better way to access the experiential dimension of the people involved in the design project. This with the purpose of presenting an important contribution within the approach of the problems, processes and results that emerge from the union of phenomenology and co-design.Summary
Este proyecto de investigación tiene como objetivo estudiar la experiencia generada dentro del método de co-diseño para establecer las bases que permiten su acceso al hacer uso de la perspectiva fenomenológica. De esta manera, se propone un modelo teórico el cual permite aclarar el vínculo que existe entre ambos campos del conocimiento desde una postura de pensamiento propia que reúne elementos y conceptos encontrados y relacionados en la teoría del diseño, el co-diseño y la fenomenología. Por tal motivo, surge la necesidad de someter el modelo a la puesta en práctica, y se identifica que la posibilidad de hacerlo es dentro de un proyecto, el cual tiene como encargo la protección y el cuidado del agua desde el contacto entre las ciencias, la educación y las personas. El camino metodológico que permite el desarrollo del estudio se establece dentro de un enfoque descriptivo, el cual desde el reconocimiento de la fenomenología como práctica, da la posibilidad de dirigir estrategias encausadas en responder un cómo, y no un qué sobre los fenómenos, por medio de instrumentos encargados del registro de las vivencias dadas dentro de un trabajo de campo distribuido en tres momentos correspondientes a tres grupos de actores distintos entre ellos, pero que comparten un interés común desde su participación dentro del proyecto. Los principales resultados develan una manera de estudiar el concepto de experiencia por medio de distintas perspectivas, fruto del uso y evolución del modelo, cuyos productos y elementos registrados muestran un mejor camino para acceder a la dimensión vivencial de las personas involucradas en el proyecto de diseño. Esto con el fin de presentar un aporte importante dentro del planteamiento de los problemas, procesos y resultados que emergen de la unión de fenomenología con co-diseño.Keywords
Diseño ; Design ; Co-design ; Co-diseño ; Phenomenology ; Fenomenología ; Experiencia ; Experience ;
Collections
- Maestría en Diseño [51]
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit