Álvaro Uribe Vélez: neopopulismo, retorica y asimilación de su discurso por los bogotanos
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2011Metadata
Show full item recordSummary
La presente investigación tiene como objetivos analizar la figura de Álvaro Uribe Vélez desde conceptos como el populismo y el neopopulismo, y realizar un análisis de su discurso político y de las estrategias discursivas utilizadas. También se realizó una revisión de las investigaciones sobre recepción e impacto de los medios, especialmente de los telenoticeros, y por último, se diseñó una encuesta para estudiar la influencia del discurso uribista en Bogotá, que recogió los elementos centrales del discurso del expresidente. Esta encuesta se le aplicó a 257 personas de diferentes estratos socioeconómicos, para esto se buscó el porcentaje de población de Bogotá por estratos y se guardó la misma proporción. Los resultados se analizaron a través del so estadístico manejo de datos SPSS. / Abstract. The objective of this investigation is to analyze Alvaro Uribe Veléz from the concepts of populism and neopopulism, to make an analysis of his political speech and discursive strategies. A revision was made about the investigations regarding media reception and impact, especially those of television news; in order to study the validity of Mr Uribe’s speech in Bogota a poll was designed for the investigation that gathered the central elements of the ex-president’s speech. This poll was applied to 257 people of different social and economic status. To achieve this, the percentage of the population of Bogota was found according to the different social status and the same proportions were kept. The results were analyzed through the statistical data management software SPSS.Keywords
Populismo ; Neopopulismo ; Retórica ; Discurso persuasivo ; Seguridad democrática ; Confianza inversionista ; Cohesión social ; Telenoticieros y audiencias / Populism ; Neopopulism ; Rhetoric ; Persuasive speech ; Democratic security ; Investment trust ; Social cohesion ; Television news and audiences ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit