La perspectiva histórico-evolutiva en el inicio de la psicología como disciplina científica
Advisor
Type
Trabajo de grado - Doctorado
Document language
EspañolPublication Date
2021Metadata
Show full item recordSummary
En este trabajo se propone que, en los inicios de la psicología como disciplina científica, existió una perspectiva sobre el objeto y quehacer de la psicología que no ha sido recogida en la historia de la disciplina: la perspectiva histórico-evolutiva. Desde esa perspectiva se concebía el objeto de la psicología como uno procesual y cambiante y se entendía que, para ser verdaderamente científica, la psicología debía integrar tanto las bases filogenéticas de la especie, como el desarrollo histórico-cultural. Para esto, la psicología debía integrar su rama fisiológico-experimental con su rama histórico-cultural; hacer uso de métodos tanto comparativos como de medición y control; y jugar un papel de puente o conector entre las dos grandes ramas de las ciencias de la vida: las ciencias naturales y las ciencias del espíritu. En la tesis se expone la comprensión de la psicología de los autores más relevantes que sostuvieron esta perspectiva tanto en Alemania como en Estados Unidos en el periodo 1850-1920, junto con los debates más relevantes de la época en relación con el objeto de estudio de la psicología y su lugar en el panorama de las ciencias. Se busca mostrar la importancia de esta perspectiva y la vigencia de las ideas de los autores que la sostenían y se plantea el problema de su desaparición en los recuentos históricos y epistemológicos de la disciplina en el curso del siglo XX. (Texto tomado de la fuente)Abstract
This dissertation proposes that, in the formative years of psychology as a scientific discipline, there was a perspective on the object and scope of psychology that has not been recognized in the history of the discipline: the historical-evolutionary perspective. From this perspective, the object of psychology was conceived as a processual and changing one and it was understood that, in order to be truly scientific, psychology should integrate both the phylogenetic bases of the species and the historical-cultural development. Because of this, psychology should integrate its physiological-experimental branch with its historical-cultural branch; make use of both comparative and measurement and control methods; and play a bridging role between the two great branches of the life sciences: natural sciences and sciences of the spirit. The thesis outlines the understanding of psychology of the most relevant authors who held this perspective in both Germany and the United States in the period 1850-1920, together with the most relevant debates of the time regarding the object of study of psychology and its place in the scene of sciences. It seeks to show the importance of this perspective and the validity of the authors' ideas who supported it, and to raise the problem of its disappearance in the historical and epistemological accounts of the discipline in the course of the twentieth century.Keywords
Physical description
ilustraciones, tablas
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit