Legitimation and delegitimation of state violence on social media: the case of University of Cauca
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Type
Trabajo de grado - Doctorado
Document language
InglésPublication Date
2023Metadata
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This thesis examines the legitimation and delegitimation of state violence on social media in the case of a student protest at the University of Cauca. To this end, it examines 8421 tweets in order to unravel the specific cultural references and discursive strategies that can be used for legitimizing or delegitimizing the state violence. It conducts qualitative analysis of all tweets by using the general categories of authorization, moral evaluation, rationalization, and dehumanization. Located within the Critical Discourse Studies (CDS), this research especially focuses on the specific mechanisms of delegitimizing social actors, in order to be able to develop discursive strategies that can allow for their re-legitimation. Conceptualizing the 'legitimacy' and 'illegitimacy' of violence as a fluid state instead of a fixed description, this thesis suggests that legitimation and delegitimation of violence are continuous processes, which means that the legitimacy or illegitimacy of a violent act can be changed by making cultural references and using adequate discursive strategies to the context. Since political violence can be legitimized only if other alternatives of conflict resolution or peaceful coexistence are shown to be unlikely, legitimizing political violence usually requires delegitimizing the possible peaceful means of conflict resolution. The four main categories employed in this research and numerous discursive strategies based on them can result in negative other-presentation, which can legitimize exercising violence toward the negatively presented social actors. By examining these strategies, the aim is to find ways that can allow for promoting nonviolence in the Colombian context.Summary
Esta tesis examina la legitimación y deslegitimación de la violencia estatal en las redes sociales en el caso de una manifestación estudiantil en la Universidad del Cauca. Para ello, examina 8421 tuits con el fin de desentrañar los referentes culturales específicos y las estrategias discursivas que pueden ser utilizadas para legitimar o deslegitimar la violencia estatal. Realiza un análisis cualitativo de todos los tuits con el uso de las categorías generales de autorización, evaluación moral, racionalización y deshumanización. Situada dentro de los Estudios Críticos del Discurso (ECD), esta investigación se centra especialmente en los mecanismos específicos de deslegitimación de las y los actores sociales, para poder desarrollar estrategias discursivas que permitan su relegitimación. Al conceptualizar la 'legitimidad' y la 'ilegitimidad' de la violencia como un estado fluido en lugar de una descripción fija, esta tesis sugiere que la legitimación y la deslegitimación de la violencia son procesos continuos, lo que significa que la legitimidad o ilegitimidad de un acto violento puede cambiarse haciendo referencias culturales y utilizando estrategias discursivas adecuadas al contexto. Dado que la violencia política únicamente puede legitimarse si otras alternativas de resolución de conflictos o de coexistencia pacífica se muestran improbables, la legitimación de la violencia política suele requerir la deslegitimación de los posibles medios pacíficos de resolución de conflictos. Las cuatro categorías principales empleadas en esta investigación, y numerosas estrategias discursivas basadas en ellas, pueden dar lugar a una presentación negativa del otro, que puede legitimar el ejercicio de la violencia hacia las y los actores sociales presentados negativamente. Al examinar estas estrategias en esta tesis, se busca encontrar formas que permitan promover la no violencia en el contexto colombiano. (Texto tomado de la fuente).Keywords
University of Cauca ; Universidad del Cauca ; Social media ; State violence ; Legitimation ; Nonviolence ; Student movements ; Critical discourse studies ; Estudios críticos del discurso ; Redes sociales ; Violencia estatal ; Legitimación ; La no violencia ; Movimientos estudiantiles ; No violencia ; Nonviolence ; Medios de comunicación de masas ; Mass media ; Movimiento estudiantil ; Student movements ;
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